Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2014. október 7.
Adósságcsapda
Az öreg hölgy látogatása Egerben

Intelem a költekezőknek. Ha ennyi volna a hozama a Gárdonyi Géza Színházban az előző évszázad leggyakrabban játszott svájci német komédiaírója, Friedrich Dürrenmatt darabjának, már akkor is megállná a helyét a teátrum közönségnevelő programjában, ám Csiszár Imre rendezése megkörnyékezi a szöveg mélyebb-lélektani forrását is.

Vészfékez Güllenben az Őrjöngő Loránd. Ahol megállt valaha a luxusvonat, most csak a vicinálissal lehet utazni. Ennek érkezéséhez időzítve készítenék elő a település aktivistái milliárdos vendégük, az innen elszármazott Claire Zachanassian ünnepélyes fogadását. Mire azonban kifeszítenék a köszöntő transzparenseket és felsorakozna az üdvözlőkórus, a természetazonos művégtagokkal mozgékonnyá varázsolt asszonyság előttük terem, majd a nép áhítattal teljes döbbenetétől kísérve, gyaloghintóra száll. Saárossy Kinga belépője kétidejűen szuggesztív. Egyszerre sugározza a jelenbeli férjfaló nagyasszony vagyonerejét, és azt a régvolt kamaszkarizmát, amivel a környékbeli erdőben egykor szerelemre tudta lobbantani Illt, a mafla kereskedőfiút.

Blaskó Balázs (Ill) félszegen üdvözli Claire-t, de ez a bizonytalanság nem az erdei legény tétovaságának maradványa, hanem nagyon is időszerű. Mire emlékezhet vajon az általa teherbe ejtett, aztán hamis tanúk által másokkal hírbe hozott, végül a városból elkergetett asszony? Csiszár lélekérző leleménye, hogy a viszontlátás pillanatának impulzuskettőségében építi fel Claire belépőjét: nem csak a bosszútervvel érkezett nő színlelt kedvessége van az arcán, hanem az újraéledő szerelem is. A hiú férfi nyilván ez utóbbi felfedezésében érdekelt. Olyannyira elterpeszkedik fejében a macsógőg, hogy a korábban felrémlett lelkiismeret-furdalást, a bűntudatot könnyedén kirázza onnan az emlékezet érdekrostája. Szerelmi hőstetté hazudott cselekedete okán, a város megmentőjének pózába helyezkedik, a polgármesteri szék várományosa lesz.

Claire Zachanassian: „Egymilliárd üti a gülleniek markát, ha valaki megöli Alfred Illt.” – hangzik el a gőgfojtó ajánlat, s kálváriája végén, a halálával Ill csakugyan a város felvirágoztatója lesz. Mert teljesíti a nép a megrendelést. A nyomorúság nagysága és a kísértés ereje apránként felőrli a humanizmust és a szolidaritást. Az apránként fontos drámaszervező tényezője az előadásnak. Ajánlatát követően, Claire megtelepszik a városban. Vár. Várja, hogy a reménybeli milliárd formálni kezdje a polgárok jövőképét, elkezdjék javítgatni az életminőségüket, lépjék túl a segély szabta hitelkeretüket: hogy hitelcsapdába essenek. A feszültségekben bővelkedő cselekmény technikailag az eladósodási folyamaton alapszik, a lélektan síkján pedig a fék és a rugó párbaja: a bűnnek tartott gyilkosságtól való viszolygás az egyik oldalon, a pénz csábereje a másikon, odáig fokozva, amíg már erénnyé magasztosul az ártatlan polgártárs megölése közös erővel: a lincselés.

Sokak szerint a XX. század legnagyobb, legjobb és legjobban szerkesztett drámája Az öreg hölgy látogatása. Dürrenmatt, a neveltetéséből hozott teológiai alapokról indulva találkozik az egzisztencialista filozófiával, s ebből az elegyedésből hangulatszínként kikeveredik Kafka szorongásban fogant valóságképe. Blaskó a városbeliek lábán sorra feltűnő sárga cipőkhöz köti a képzeletét, a lábbeli-horizonton mindenkinél hamarabb megpillantja a saját végzetét. A város lakói még csak az öreg hölgy iránti képmutató sajnálkozásnál tartanak, amikor ő már bujdokolva bánja a bűnét, s érzi, nem fog oltalmat találni senkinél.

A pénz markában vergődő világ ábrázolása egyszerre tragikus és szatirikus. A pénzbirtokosok privát indítékainak korlátlan, ráadásul szándékaikban és következményeikben kiszámíthatatlan érvényesülése a torokszorító fejezet, míg a marionettekké alacsonyodó emberek nyüzsgése a kacagtató. Csiszár merít rendezésében az epikus színház hagyományából, de átitatja annak kliséit a mai lélektani realizmus hatáselemeivel. Ill költekező feleségeként Dimanopulu Afrodité vérfagyasztóan buta, Tunyogi Péter Tanára Csehov-hőst idézően zavarodott, Kelemen Csaba (Pap), Rácz János (Orvos), Várhelyi Dénes (Rendőr), valamint Balogh András (Első polgár) és Fehér István (Végrehajtó) részvétbe burkolt közönye, maga a cinizmus. Az Erő udvartatásának viselkedése egységesen alattvalói. A hamis tanúzás miatt kiherélt és megvakított tanácsadók Reiter Zoltán (Koby) és Baráth Zoltán (Loby) figurája komikusan tragikus (amiként az író a darabja műfaját definiálta), a Claire ügyében valamikor tévesen ítélkező bíró, Pálfi Zoltán (Főkomornyik) pedig fenségesen szervilis. A Csiszár Imre tervezte díszleteknek előnyére válik a professzionális világítás, Szakács Györgyi jelmezei pontosan követik azt az utat, amelyet a rendező az epikus és a lélektani realista színház között kijelölt.

Balogh Tibor
Forrás: Magyar Teátrum
2025. május
HKSzCsPSzV
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online