Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2008. március 13.
Marilyn Monroe víziója - Vértestvérek

Jól vezetett színészi játék, összeszedett, tartalommal megtöltött komoly karakterek teszik a fülbemászó dallamok mellett igazán erős darabbá a Vértestvéreket. A nyugati színpadokon évtizedek óta futó előadás Egerben ettől válik kihagyhatatlanná, nem a szerényen megszólaló muzsikától.

Ritkán hallhatunk musicalben olyan tartalmas dalszövegeket, mint e darabban, köszönhetően a szerzőnek és a fordítónak. A dalok emellett fülbemászóak, így a történettel szerves egészet alkotnak, nem érezzük a történet és a megszólaló dalok közötti kapcsolat hiányát, amit gyakran emlegetnek a műfaj hátulütőjeként.

Praktikus díszlet ad keretet a húsz évet átfogó történetnek, melynek visszatérő, megidézett-dalolt motívuma Marilyn Monroe alakja, a szőke színésznő tragikus sorsa előrevetíti, vezeti, vizionálja a nézőre váró élményeket. A szerzőnek ezért kalaplengetés jár, nem véletlenül játsszák darabját megszakítás nélkül 20 éve a londoni teátrumai. A Gárdonyi Géza Színház alkotógárdája képes volt szívhez szóló előadást varázsolni a valóban igényes és remek „alapanyagból”. Talán ők maguk sem sejtik: az előadás attól igazán nagyszerű, hogy szívvel és tehetséggel töltik meg a darabot.

Amin Egerben nem sikerül javítani, az a muzsika megszólalása, ami egy zenés darab esetében nem elhanyagolható. Ebben azonban gyanítom legkevésbé a színház a ludas, ez ugyanis kemény anyagi kérdés. Ha nincs pénz megfelelő technikára, elég zenészre, akkor nincs, azon javítani nem lehet, legfeljebb a lehetőségekből a maximumot kihozni. Ezzel Egerben nincs baj. De.

A hangzás ettől még üres, a hangszerek nem alkotnak egy nagy kerek egészet, külön-külön szólnak, elavult soundokkal operálnak, és egyébként sem hallható egy nagyzenekar, legfeljebb egy kibővített rock banda; a dob elnagyoltan bemikrofonozott, így pedig a dalok nem képesek kiteljesedni. Gyakran érzi úgy a néző, mintha az színészek egyedül énekelnének, maguk maradnának dalaikkal, kevéssé támogatja hangjukat a zenekar telt hangzása. Ez sokat ront az előadandó dalok összhatásából, ám ha ezen nagyvonalúan képesek vagyunk túl tekinteni, remekül fogunk szórakozni.

A színészek és a stáb ugyanis a lelküket teszik a darabba, láthatóan minden művészhez közel áll mind a cselekmény, mind saját karaktere. A történet szerint az egyedülálló, sokgyermekes bejárónő ismét állapotos lesz, ráadásul ikreket vár. Munkaadójának nem lehet gyermeke, így mikor megtudja, hogy a takarítónő két babát vár, ajánlatot tesz: adja neki a nő egyik születendő gyermekét, aki úgy nő majd föl, mint egy királyfi. Az anya belemegy az alkuba, s bár később megbánja tettét, nincs visszaút: a Bibliára tett esküt.

Egy régi jóslat szerint azonban a gyermekek nem tudhatják meg, hogy testvérek, ha mégis, mindketten életükkel fizetnek. Hétéves korukig nem is látja egymást a két fivér, akkor azonban egy véletlen folytán találkoznak, és legjobb barátokká válnak, amit vérszerződéssel pecsételnek meg. Kettejük barátsága kiegészül még egy környékbeli leányka társaságával is. A második felvonásban már gimnazista korúak a fiúk, később a gazdag családban felnövő fivér egyetemista, a szegény sorban sínylődő gyári munkás, majd munkanélküli lesz, s a hatalmas kontraszt végül nem is végződhet másképp, mint tragédiával.

A gyermek, serdülő és ifjú karaktereket ugyanazon színészek játsszák, és ez a lehetőség alázattal és tehetséggel megtöltve sziporkázásra ad lehetőséget. A számtalan szerepben föltűnő narrátor, Szívós Győző mellett négy főszereplő, a sokadik előadásán sziporkázó Mészáros Sára, Nagy András, a friss Jászai-díjas Mészáros Máté és Rácz János olyan tartalommal töltik meg a gyermek karaktereket, ami igazi erőssége a darabnak. Kimunkált gyermeki gesztikulációik, mozgásuk, grimaszaik, élettel teli zsargonjuk vibráló erővel töltik meg az előadást. S bár a dalok valóban jók, és az énekhangokkal sincs gond, az darab mégsem mint musical fajsúlyos, hanem mint színmű. Úgy viszont egészen kivételes élménnyel engedik útjára a tragikus végtől pityergő, mégis fülig érő szájjal fölállva tapsoló nézőket.
Velkei Tamás
Forrás: Kultissimo
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online