Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2008. november 3.
Honnan jő a vágy

Mészáros Máté olyan Shylock, aki nem indulatból gyűlöl: túl van a hangos, haragos szavakon. Beleette magát a bosszú vágya, szenvtelenül önigazoló - Bujdos Attila írása Zsótér Sándor egri velencei kalmár-rendezéséről.

Antonio tudni akar. Értelemre és vágyra kérdez, bár a saját bizonyosságai szerint: tudó és érző ember. Döntései révén a bizonyosságai határain túlra lökődik, a sajátjánál mélyebb, és nehezebben felfogható érzések világába. Túsz a szeretni és gyűlölni végletei között, ahol történetesen éppen az ő szíve a zálog. Ahol az érzelmekkel együtt az élet is tárgyiasul. Mi végre? Jogos kíváncsiság az övé – megválaszolatlan.
Ki tud, ki akar felelni rá?
Antonio kérdő mondatai keretbe foglalják Zsótér Sándor velencei kalmár-rendezését. „Van ennek valami értelme?” – ezzel hidalja át a történet előtti idő és a jelen távolságát. Nyitott kérdés, bármire érthető: amit megtett, vagy amit tenni készül. Az eszét faggatja, de nem az esze szerint cselekszik. Antonio sorsa a tudni akarás és a meg nem értés. Megszenvedve tetteit és döntéseit, ezt szegezi a végén Shylocknak: „Mondd meg, honnan jő a vágy…” Mint aki megadja magát, mint aki rászorul a válaszra, mint aki elfogadja, hogy éppen
Shylock tudná a választ.
A vágy itt általános érvényű kifejezés, amelyben úgy mosódnak egybe az érzelem szélsőségei, hogy látható marad szerelem és gyűlölet, gyűlölet és még nagyobb gyűlölet. Úgy is érthető végül: emberi.
Shylock valóban többet tud erről, mint Antonio, aki felszínes a gyűlöletben, és aki könnyű szívvel lép át önnön – Shylock iránt érzett – gyűlöletén. Shylock nem teheti ugyanezt, zsidósága miatt az ő helyzete Shakespeare világában az idegené – mindig is ez marad: zsidóságát olvassák rá, amikor a kegyetlen és értelmetlen bosszúja igazságtalansága miatt bukik.
Antonio végső kérdésével Zsótér Sándor azt is eldönti: beszorítottságuk ellenére a regényes színmű sokkal inkább Shylock, mint a kalmár története. Ambrus Mária panelpanorámás díszletének szűk terét arra használja, hogy hangsúlyossá tegye a valóban lényeges összefüggéseket: Bassanio és Portia logikus kapcsolata mellett Antoniót és Shylockot, Shylockot és Portiát rendeli párba. Figyelme és a „hogyan történik meg valami” elbeszélésének módja tárgyilagos, akár a szív feltárásának képeit vetíti (amikor Shylock Antonio szívének kivágására készül a bíróság előtt), akár Shylock győztesből vesztessé válásának pillanatában.
Hősei fiatal emberek, így Shylock érzelmeiben nem az életkor tapasztalatát, hanem a lényegi gyűlöletet, Antonio Bassanio iránti érzéseiben nem az idősebb férfi gondoskodását, hanem a szerelem vonzódását ismerhetjük fel.
A rendező tárgyilagosságára ismerni az alakok megformálásában is. Bányai Miklós Bassaniója ugyanúgy Antonio szívének szegezi a kést, akár Shylock – az érzés másodlagos: eszköz és ürügy, merkantilista célok szolgálatában. A korszellem időtlen, a boldogulás útja ősi: használni más bizalmát, s annak révén javait.
Antonio, Ötvös András alakításában tetterős. Zálogba adni a szívét: komolytalan kockázatú játék. Az életnek támaszkodása a magában hívő emberé: bármit kibírna, bármiből talpra állna. Önhittség ez, a Bassanio iránti érzelemből erőt merítő létezés rossz emberismerete.
Járó Zsuzsa Portiája számol Bassanio gyengeségeivel, viszont ő a választottja. Esendő és elkötelezett, elragadtatás nélkül szeret. Inkább úgy, mint aki kivárta a maga idejét, s volt alkalma gondolkodni az életen, megoldásokon. Nem bölcs, de okos – miként az életben, a jogtudós álöltözetében is ráébred az összefüggésekre. Időt engedne Shylocknak, akár a végzet beteljesítésére, akár a megbocsátásra.
Mészáros Máté olyan Shylock, aki nem indulatból gyűlöl: túl van a hangos, haragos szavakon. Beleette magát a bosszú vágya, szenvtelenül önigazoló. Tudja a helyzetét. Úgy gondolkodik, hogy kérdezve válaszol. Sötét a pillantása, az érzés sötétre festi a gondolatait. Csendes önigazolása félelmetesebb, mint ha üvöltene.
(William Shakespeare A velencei kalmár című regényes színművét az egri Gárdonyi Géza Színházban Zsótér Sándor rendezte)
Bujdos Attila
Forrás: Észak-Magyarország
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online