Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2009. szeptember 21.
Középkor és tűsarok

Szombaton délután közel kétszáz diák gyűlt össze az Egri Vár középkori templomának romjain, hogy a XII-XIII. század fordulóján keletkezett francia zenés drámát, a Dániel-játékot prezentálja a Kárpát-medence kincsei fesztivál közönségének, a Gárdonyi Színházban pedig tűsarkon járt a téboly.

Szinte nyári melegben sorakozott fel a körülbelül kétszáz gyereket számláló kórus az egri Várban található romkertben, hogy az egyik első operaként számon tartott Ludus Danielist (Dániel-játék) mutassa be az egri közönségnek. Az előadásból nem hiányzott a gyerekek ártatlan igyekezete, és az olyan naiv - és épp ezért imádnivaló - megoldások sem, mint az oroszlánnak öltöztetett gyerekek és az alufólia-sisak, ezzel együtt azonban a gyönyörű dallamokat szinte tökéletesen prezentáló előadásmóddal találkozhattunk. A Ludus Danielishez hasonló középkori liturgikus játékok évszázadokig jelentős szerepet játszottak az ifjúság nevelésében, és ahogy arra Bubnó Tamás, az előadásban három másik intézménnyel közreműködő Budapesti Énekes Iskola művészeti vezetője, a darab magyar fordítója - és Dániel megformálója - rámutat, ez ma sincs másképp. Elmondása szerint a gyerekek annyira szeretik a Dániel-játékot, hogy minden évben elő kell adniuk, szinte "a zsigereikben van", az újonnan érkezettek mindig megtanulják, az idősebbek pedig már tudják. A magyar változatot 2000-ben mutatták be a Zeneakadémián, azóta pedig legalább nyolcvan alkalommal volt hallható. Az egri előadáson szóhoz jutó gyerek-szólóénekesek hangja ugyan helyenként még bizonytalan, de olyan angyalian csilingelő, hogy eszünk ágában sincs bármiféle hibát keresni a produkcióban. A már említett Budapesti Énekes Iskola mellett a Szent István Énekes Iskola, a Gödöllői Premontrei Schola és a Budajenői Énekes Iskola közreműködő diákjainak összetétele a legkisebbektől egészen a legnagyobbakig terjed: öröm látni, ahogy egymást segítve munkálkodnak a közös célért.

A Kárpát-medence kincsei szombat estéje a lehető legradikálisabb kontraszttal szolgál a Dániel-játékot követően. A Gárdonyi Géza Színház legújabb előadása, a Barta Dóra rendezésében színpadra állított Bifidus Essensis, avagy tűsarkon a téboly a középkort megidéző gyermekhangok ártatlansága után a jelen kiüresedett, a külső szépséget húsiparrá degradáló világát tárja elénk. A Bret Easton Ellis műveiből táplálkozó előadás egyszerre gyomorforgató és kacagtató, ahogyan elementáris mozgásszínházával a szemünk láttára csupaszítja le és vágja arcunkba a ma emberének eltorzult értékrendjét.

A téma ellenére helyenként valóban szemet gyönyörködtető koreográfia és a produkció nem csak azt bizonyítja, hogy a közhellyel is lehet és érdemes valamit kezdeni, hanem azt is, hogy az egri társulat színészei tánc és mozgás terén is remekül megállják a helyüket. Természetesen segítségükre vannak a helyi tánctagozat briliáns táncosai is, akik viszont a színészi játék területére merészkedéssel szereznek izgalmas perceket a nézőnek. Az előadás után elgondolkodom: vajon hogyan illik a Kárpát-medence kincsei közé egy, éppen az értéktelenséget felmutató darab? Majd rá kell jönnöm: Mészáros Sára megrendítő alakítása és az Egerben eddig annyira nem megszokott hangnem bizony kincsként értékelhető.
Kelemen Éva
Forrás: Kultúra.hu
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online