Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2010. január 22.
Konrád kalandjai a színpadon - Május 35.

A főhős Konrád és nagybátyja, Ringelhuth gyógyszerész kalandos utazását meséli el Erich Kästner, Május 35 című zenés mesejátéka, melyet tegnap délután mutattak be a Gárdonyi Géza Színházban. A kicsiknek és nagyoknak egyaránt szóló előadást Csizmadia Tibor rendezte.

Nem tudom, hogy manapság a gyerekeken látni lehet-e az iskolai feladatok kiváltotta feszültséget. Vélhetően Erik Kästner idejében komoly szorongást okozott egy földrajz vagy történelem dolgozat. Méghozzá valószínűsíthetően akkorát, hogy egy Konrád nevű kisfiút kétségbe is ejt a feladat, és a képzeletében leleményes nagybátyja fantazmagóriáiban keres vigaszt. A kényelmetlen helyzetet a világ abszurdba fordulása oldja fel. Elég leírni egy számot, s ezzel el is kezdődik a szülői otthont barátságtalan keretként jelző utazás, melynek célja nem kisebb földrajzi egység, mint a Csendes-óceán.
Csodálkozó tekintetek a nézőtéren, korra, nemre való tekintet nélkül, senkinek sem közömbös, hogy csütörtök délután az időt ki lehet iktatni, az ócska szekrény ajtaján keresztül pedig a térben új dimenziók nyílnak. Az útitársak Ringelhuth bácsi és Negro Kaballo, a görkorcsolyás ló. Ez utóbbit Pálfi Zoltán személyesíti meg, akinek jól eltalált sajátos koreográfiáján csak az dobott volna, ha igazi görgőkön közlekedik.
A 21. századi színpadtechnika segítségével korcsolya nélkül is gördülékenyen jut el hármas Eldorádóba, a Dicső Múlt várába, a gyermektársadalom számára némi elégtételt nyújtó fordított világba, a radikálisan megreformált nevelési szisztémáról rövid idő alatt kiderül, hogy nem életképes. A darabból kiemelkedik a mozgalmasságban és gondolatiságban is igen gazdag Elektropolisz jelenet, ami a fogyasztói társadalomról, a fejlődő civilizációról fogalmaz meg szatirikus érveket. A modernizált társadalomképre hajtó, termékeit ontó állatfeldolgozó telep és az átkozottul csiklandós technika üzenete már a lónak is sok. Nem meglepő, hogy a kiváló termékek alapanyagául szolgáló bőrtokba bújt tehenek is kurvajól káromkodnak.
De minden kaland mulandó és mint az életben, itt sincs semmi értelme a szükségesnél többet fogyasztani, tovább időzni egy-egy szituációban. „Mert hát Petrezselyem kisasszony nélkül fabatkát sem ér az óceán, és még a dolgozatot is meg kell írni.” A javíthatatlan optimista-moralista Erik Kästner emberiségkritikája bújik a játék mögé, amelyben történelmi parabola, mese-eldorádó, negatív utópia, melodráma villan fel egy-egy pillanatra, megpaskolva gyermeki lelkünket. Lehet hogy máris többet megtudunk így a világról, mint ami szükséges.
A darabot nagyon jól segíti Darvas Ferenc zenéje, mértékkel adagolja az effektusokat, és a szereplőkhöz ügyesen idomított dalokat. A színházban mintha a felnőttek jobban élvezték volna a sztorit. A történet abszurd szellemes szituációk sorozata, de ezek felett mintha kicsit eljárt volna az idő. Ma már nem az a csoda (ló) repít el az óceánhoz, ami 1959-ben. A globalizáció korában az sem okoz katartikus élményt, hogy egy napba bele lehet sűríteni az egész világot. Milyen fura, hogy valaha a jól számolókat büntették a földrajzzal. Manapság éppen a számokkal ügyesen bűvészkedők repülnek a Csendes-óceánhoz.
Holló Miklós
Forrás: egriszin.hu
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online