Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2010. április 18.
Cigányok, magyarok, emberek

Csemer Géza darabja huszonöt évvel ezelőtt született, a témája mégis most a lehető legaktuálisabb. A cigányság létezése a magyar társadalomban számos közéleti-politikai vita tárgya, számos formában vetül föl: kampánykérdés, közbiztonsági kérdés, kulturális kérdés, civilizációs kérdés, oktatási kérdés, erkölcsi kérdés, külön-külön és együttesen egyaránt. A Gárdonyi Géza Színház egy történeten keresztül számos ilyen kérdést szeretne felvetni – miközben a szó szoros értelmében szórakoztat, Szakcsi Lakatos Béla szerzeményeivel, musical formájában, kiváló színvonalon.

Lebontásra ítélt ház, bűntanya, szemétlerakat – az élet tere, hétköznapi közeg, kincsesbánya. Mindkét felsorolás érvényes, csak a szemszög más. Egy ilyen közegben játszódik a Cigánykerék, ami ez esetben nem egy akrobatikus gyakorlatot jelöl, s nem is csak egy elhangzó dal refrénje, hanem egy életfelfogás. A szegregáció, a kirekesztettség révén a cigányok a mindennapi létfenntartásként űzött megélhetési bűnözésre berendezkedve élnek, s ebből a közegből a kitörés a lehetetlennel határos, ha valaki megpróbálja, minden oldalról visszahúzzák. A tehetséges cigány festővel, Zakival is ez történik. Zaki szerelmes lesz Juditba, a fiatal nem cigány tanítónőbe, amit sem Zaki környezete, sem a lány családja nem néz jó szemmel. Még gyanúsabb a dolog, amikor a festő megnyer egy pályázatot, és az eddig ágrólszakadtan élő fiú pénzhez jut a festményei révén. Ám a múltja közbeszól: korábbi bűncselekményét barátja, Kanta vállalta magára, aki most tér vissza a börtönből. Tovább bonyolítja a helyzetet Zaki istápoltja, a homoszexuális prostituált, Lönci, aki féltékeny Juditra (pedig tudván tudja, hogy a festő a lányokat szereti), illetve a környéken tevékenykedő Kanonok, akinek bandája még öntudatra ébredésük előtt minden környékbeli fiatalt magába szippant és a maga képére formál. Még az intelligens Kanta és a tehetséges Zaki sem képes kitörni az ördögi körből, a zseb- és fémtolvajlás, futtatás és uzsora meghatározta erőtérből.
Szegvári Menyhért rendező céltudatosan és igen jó érzékkel irányítja a játékot, és bár a borotva élén táncol, nem esik le róla, sőt igen virtuóz képet mutat. Nagyon könnyű lenne sematikus figurákkal, leegyszerűsített motivációkkal eldönteni a zajló meccset, ám a darabból következik, hogy erről szó sem lehet: itt nincsenek jók és rosszak – emberek vannak, többnyire határhelyzetben lévő, és ebben már felőrlődött, vagy afelé tartó emberek, akik jó és rossz döntéseket hoznak. A cigányok bővérűek, szabadosak és élénkek – akkor is, amikor nem kéne, a magyarok zártak és előítéletesek – és néha ez még jogos is lehet. Az előadás görbe tükör egy társadalom két rétege felé, minden irányban kritikus, ám a cselekedetek okát is megpróbálja felvázolni, és nem ítél, csak felveti az együttélés problémakörében létező kérdések nagy részét, miközben hétköznapiságukban tragikus sorsokat mutat meg, igen érzékenyen.
Ez az érzékenység a gazdagon motivált, lelki mélységeket megjáró színészek munkájának köszönhető: a megindítóan tiszta, összetett ábrázolásban is kiemelkedő Schruff Milán és Nádasy Erika munkája. Schruff a melegprosti túlrajzolt femininségét hangsúlyozó, inkább komikus karakterből indít, amelynek nem sajnálja a sötét, aljas és kicsinyes oldalát is megmutatni, aláhúzva, hogy mindez a szeretetlenség, a valahová tartozni vágyás, a kisebbrendűségi komplexus következménye. Schruff tragikus hőssé tudja növeszteni az identitását, célját, hovatartozását minden értelemben kereső (nem találó) Löncit. Nádasy az Amerikából szülőföldjére visszatérő cigány színésznő szerepében a valódi emberi viszonyok hiányától szenvedő, megfáradt asszonyt alakít, aki bár önkritikus és tudja mindezt, már nem telik erejéből változtatni. Kiváló Ötvös András börtönből visszatérő Kantája: az önfeláldozó, a betyárbecsületnek minden körülmények között megfelelő, korrekt, ép erkölcsi érzékű fiú a túlélésre van berendezkedve, megérteni vágyna a körülötte zajló életet, ám szinte mindig és mindenkiben csalódnia kell – ám ő nem az a típus, aki feladná. Önismétlés, de muszáj regisztrálni: az egri társulat remek összképet mutat. A létrejövő közegből-atmoszférából minden színész egyaránt kiveszi a részét. Hüse Csaba tiszta ösztönből élő-dolgozó, a problémákon átugró, zárkózott Zakariása, Szabó Emília naiv, romantikus Juditja, Kelemen Csaba a hibást csak másban kereső, korlátolt apája, a bujaságot és romlottságot mutató Bozó Andrea és a visszafogott Járó Zsuzsa prostituáltjai létező típusokból építkező, jól felépített alakok. Egyszerűbb jellemek, ám az előadásban tökéletes kiteljesedésre képes figurák a rezignált bárzongoristát, Trallala Gézát játszó Tunyogi Péter, a tolószékben ülő, túlzó ájtatoskodással sipítozó Matildot alakító Saárossy Kinga, az őt gondozó masszív alkoholmámorban létező Babus karakterét tökéletes, ám gondosan elmélyített burleszkfigurává karikírozó Fekete Györgyi, a drabális Hidegvágó szerepében látható Szívós Győző, a Spenótnak önálló arcot adni képes Rácz János. Fontos a magát objektívnek láttatni kívánó detektív, a kvázi Derrick-utánzat Répás hadnagyot játszó Safranek Károly szenvtelensége mögött rejlő ítélkezés, ami a tegezés-magázás közötti váltásban, a névmások használatában erősen megmutatkozik. Tényleg nem tréfa, hogy ez a rendkívül gazdag tabló egy musicalbe belefér – márpedig ez így igaz. A musical szórakoztatása mögött a jó témának, az érdeklődésnek, a bennünket körülvevő világra vonatkozó reflexiónak ott kell lennie, s ez az előadás megfelel ezen igénynek, ismét tartalommal töltve meg a színházat, ekképpen értelmet adva (ismét, Egerben következetesen) annak létezésének. Nem szeretné megmondani, mit kell gondolna a nézőnek, sőt hangsúlyosan rábízza a közönségre az állásfoglalást – mármint a témával kapcsolatban. Az előadást viszont nem lehet nem szeretni, még akkor sem, ha a hangalap konzerv, és a zenei anyag B-oldala szinte egységesen az első felvonásba került, így az igazán jó dalokra és a produkció kiteljesedésére a második felvonásban kerül sor. A siker megérdemelt és jóízű.
Ugrai István
Forrás: Színházajánló.hu
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online