Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2010. május 21.
A pusztulás tánca
Mozart Requiem Egerben a Gárdonyi Színházban

Az egri Gárdonyi Géza Színház társulatának már a névsorát böngészve is kedvünk támad beülni egy előadására, a rengeteg és műfaji változatosságot nyújtó darabok pedig csak tovább fokozzák ezt a vágyat. Mozart Reqiuemje nem csak a táncos darabokat kedvelők számára kötelezően ajánlott, az előadás mindenki számára súlyos üzenetet közvetít.

A színészgárdát most már második éve egészíti ki egy profi tánctársulat is. A Badora Dance Company nem csak a klasszikus prózai darabokhoz ad megfelelő hátteret, hanem önálló táncos előadásokkal is szolgál több produkció keretében. A Mozart Requiem koreográfusa a társulat vezetője, Barta Dóra, aki egy nagyon aktualizált problémát ragadott meg és ültetett át a tánc nyelvére. A darab egyelőre bérletszünetben tekinthető meg, a jövő évadi tervek szerint azonban már a bérletek részét fogja képezni. Mozart zenéje már címében is egyfajta többletet hordoz, a requiem előrevetíti a pusztulást és a halált. A környezetszennyezés, a globalizáció, fogyasztói társadalom kérdésköre olyan aktualizált problémák, melyek alól senki nem tudja kihúzni magát, behálóznak bennünket és fojtogatnak, nem hagynak nyugodni. A darab erős képi világgal hatást gyakorol a befogadóra, egy óra tömör figyelmet követel, és üzenetét folyamatosan sulykolja belénk. Megdöbbentő és sok esetben félelmet keltő képek váltják egymást a színpadon, a dinamizmus vagy épp a mozdulatlanság az, ami átütő erejével különböző emóciókat idéz elő. A társulat állandó tagjai vendégművészekkel kiegészülve betöltik a színpadot, és egy percre sem engedik lankadni a figyelmet. A szemét és a konténerek állandó kellékül szolgálnak, a felhalmozott hulladék szimbiózisban van az emberekkel. Időközönként felbukkan egy nagy, rózsaszín disznó, aki folyamatos szórakoztatását a TV-től várja, eszik és tapsol, érdeklődve vizsgálja készülékét – ezek lennénk mi, emberek. Találó. Sötétség, füst, félhomály és egy erőteljes férfihang vissza-visszatérő szavai – kaotikus hangulat. A jégbe zárt bábuk mellett a színpad elején egy jégtömbbe fagyott játékbaba nyújtja kezeit felénk könyörgően. Kísérteties és antiutópisztikus látvány – lehet, hogy tényleg ilyen lesz majd? Rengeteg celofán, a táncosok a fogságból szabadulnának, levegőért kiáltanak némán, de csak a kiutat kereső kezek látszanak. És víz, egyre több víz. A darab végére egy speciálisan erre a célra kialakított kis medencében a táncosok a jeges, szeméttel borított vízben táncolnak, csapkodnak, vergődnek. És természetesen az olajjal szennyezett madarak sem maradhatnak ki az előadásból. A sokkoló képi elemek mögött rengeteg szimbólum húzódik meg. A Jelenések könyve a maga utópiájával egyik ihletője és alapja lett a műnek. A hét pecsétet előidéző mozzanatban egy forró vasaló hétszer szánt bele a fagyos jégtömbbe, majd a hét harsona szólalt meg sorra egymás után. A vér, melyekkel a táncosok arcukat megkenik, szintén a Szentírást idézi. A fénycsík, mely szépen, lassan ereszkedik lefelé föntről, soha sem éri el az embert, de reményt ad. Egy olyan utópiában, ahol egyedüli istenségként csak a pénzt és a hatalmat ismerik, folyamatosan ott lüktet a valódi szakralitás, a szentírási Egy Istennel. Az ember elveszti minden emberségét, elpazarolja minden értékét, pusztítja Istentől kapott természetes környezetét, mégis reményt vár és kiutat. A darab mondanivalója összetett, de könnyen érthető, ha kicsit odafigyelünk rá és értelmezzük a jeleket. A képek magukkal sodornak, cselekmény nincs, villanások és szituációk vannak, melyek mégis sokkal nagyobb hatást gyakorolnak a befogadóra, mint bármiféle szöveg vagy történés. A társulat fegyelmezetten és alázattal hajlik meg a mondanivaló súlya alatt, tolmácsolásukban, a zene misztikus komolyságával és a vizuális hatásoknak köszönhetően megérkezik az üzenet: LÉGY ÖNZŐBB, EMBER! Küzdj a környezetedért és az életedért! Most még tehetsz valamit. Mire vársz? Ne késlekedj, még megmenthető a Föld a gyors és kíméletlen pusztulástól!
Nagy Éva Anna
Forrás: Kikotoonline.hu
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online