Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2010. május 31.
Élet a dróton túl

A felszabadult és végignevetett este bizonyítja, hogy a modern közösségi terekbe befurakodó elektronikus kistestvér jelensége mindenképpen megért egy ilyen típusú misét.

Egerben csörgött a mobil. A hívást a Gárdonyi Géza Színház színészei kezdeményezték Máté Gábor irányításával, aki a 2008-ban elkezdett Hírlap-színház - a Heves Megyei Hírlap cikkeire és ezek nyomán a helyi mikrokörnyezet történéseire közvetlenül és gyorsan reflektáló - eseménysorozata után most újabb, a mindennapi életünket befolyásoló jelenség vizsgálatára vállalkozott. Drótnélküli daimónunk, a mobiltelefon történetei elevenedtek meg a színpadon, bevallottan vagy titkoltan ismerős jelenetfüzéreken keresztül.
Az egri Csörgess meg! című előadás azonban nem (kizárólag) a mindenki számára átélhető tematika miatt sugárzott olyan jókedvet és lendületet, amely a nézőtérre is átterjedt - a kőszínházi szférában máig rendhagyónak számító, főként a színészek ötleteire, improvizációira épülő munkamódszer érezhetően (f)elszabadította a „mobilrevü" készítőit. És ez még akkor is igaz, ha bőven elég lett volna jó pár jelenettel kevesebb - amint azt a második felvonás tempóvesztése nyilvánvalóvá tette: míg az előadás kereteit nagyjából kijelölték a különböző helyszínek (orvosi váró, lift, lakóház, presszó, pályaudvar), és maguk a karakterek is, bár nem feltűnően, de valamennyire összekapcsolták a jeleneteket (például a presszóban beszélő apuka, akinek feje korábban bukósisakba szorult), néhány epizód egyszerűen nem találta a helyét. Ennek oka pedig éppúgy lehetett a túl sokszor ellőtt alappoén (mondjuk, amikor a headsetes mobilkészülék esetében nem tudni, éppen kihez beszél a szereplő), mint egy-egy jelenet eleve kiszámítható és kissé érdektelen kifutása (például a részeg-agresszív mobilozás a volt barátnővel). Ám a poénok túlnyomórészt mégis profik, pontosak és találóak, és emlékezetessé teszik az orvosi váróban alien-mozdulatokkal térerőt kereső beteget; az egymástól távoli, de a mobilnak hála, mégis együtt töltött tévézést („Nem tudok ezen sokáig beszélni, megzavarodok tőle" - kiált fel elkeseredetten Vajda Milán); a telefonos játékok nációkon átívelő közös nyelvét; az sms visszaszívására tett ádáz kísérletet, amely végül csak a PUK2 kód miatt bukik el; a liftben rekedt főnök-beosztott-színész folyamatosan újraértelmeződő hierarchiáját; a mobilantennáról szavazó lakóközösséget, amelyből időnként előretör egy fejhangon sivító biciklis; és a csodapárost, akik jó pénzért akár meg is fiatalítják az embert a mobilján keresztül.
Az egri színház színészei számára jutalomjáték a közel kétórás előadás: Mészáros Sára, a mobilhasználattal tehetetlenül ismerkedő idős néni úgy mered csörgő telefonjára, mintha az bomba volna; Ötvös András mint a lakógyűlés szélsőséges Istvánja, mint tizenhárom évesnek mondott, kissé autista informatikai zseni és mint liftben rekedt szemüveges beosztott egyaránt fergeteges; Bozó Andrea, az okoskodó közös képviselő úgy tudja szótagolva felolvasni az elfogadásra váró szerződést, hogy senki ne értse; Járó Zsuzsa sms-ben szakító kamasz lányként, náthás feleségként, bosszús barátnőként egyaránt remek; Görög László megható, mikor beteg gyerekének rögtönöz mesét telefonon keresztül; Bányai Miklós kiváló telefonos mediátor és német játékvezető; Mészáros Mátét fizetési kötelezettséggel gyötrik mobilján, hiába ismételgeti kiguvadó szemmel: „már befizettem"; Kaszás Gergő pedig egész idő alatt hiába próbál működésre bírni egy falra szerelt pénzelnyelő telefonkészüléket. ő az egyetlen, akinek nincsen mobilja. Próbál ugyan lopni egyet, de még ez sem sikerül neki. Az örök lúzer (hol kórházi munkás, hol hajléktalan), aki a dróton keresztül sem kap vonalat. Ez a meglehetősen tragikus, fel-alá járkáló magányos alak végig ellenpontozza a többi szereplő mobilparódiáit. Sajnos azonban az előadás végén egyszerűen feloldódik a táncoló tömegben, mintegy elfeledve, hogy egyedül ő nem tudott kapcsolatot teremteni semmilyen készüléken keresztül.
A mindennapi helyzeteket a maguk abszurditásában szemlélő, aktualizáló helyett inkább aktuális jelenetfüzéreket a zene és a tér kisebb egységekre tagolja. Előbbi elsősorban dalbetétek formájában, melyek olykor tökéletesen belesimulnak az előadás szövetébe, új lendületet adva annak, mint például az Ötvös-Bányai-féle rap (dalszöveg: Máthé Zsolt) vagy az orvosi váró záródala; ám előfordul az is, hogy helyük és formájuk zavarónak hat, mint az első felvonást lezáró Járó Zsuzsa-Fekete Györgyi-duett, a túl erőltetett „Drót-dal". A különböző nagyságú térrészletek jellegzetes színei erőteljes vizuális jelölői az estének: a váró hűvös zöld-fehéren világít, a lift sárga, a presszó bordóvörös, a pályaudvar kék színt kap, az ügydöntő lakógyűlés pedig - vélhetően a témához illően - szürke félhomályban játszódik. A helyszínek nagysága és személyessége az intim nappalitól a lift személytelen bensőségességén át az egymástól elforduló emberekkel teli, hatalmas pályaudvarig tartó skálán váltakozik. A jelenetek egymásutániságát is éppen ezek az esetlegesen egymás mellé kerülő helyek szabják meg, méghozzá úgy, hogy a nagyobb közösségi terek mozgalmasságának (melyeket néha megszakít az egyes szereplőkhöz kapcsolódó, egy- vagy többszemélyes történet) és az otthon bizalmas családi közegének váltakozása szinte végig jó ritmust biztosít. A második felvonást lezáró nagy közös táncjelenet pedig tulajdonképpen idézőjelbe teszi az addig látottakat: a videoklip-paródia egy stilizált, mosolygó emberekkel teli (mű)világot idéz.
A felszabadult és végignevetett este bizonyítja, hogy a modern közösségi terekbe befurakodó elektronikus kistestvér jelensége mindenképpen megért egy ilyen típusú misét. Arról nem is beszélve, hogy most (is) látszódott-érződött, milyen szerencsés a jelenlegi egri konstelláció, a színészek, a vendég- és állandó rendezők kísérletező és munkakedve.
Deres Kornélia
Forrás: Színház folyóirat
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online