Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2010. október 12.
Humanimal

A Badora Társulat zenés-táncos előadásában La Fontaine állatmeséit igyekszik jelenvalóvá tenni a gyerekek és a felnőttek számára egyaránt. Az állatmesék a ravasz rókáról, a gyáva nyusziról vagy a szorgos hangyáról, tanulságaikkal együtt talán mindannyiunk számára ismertek az óvodai mesedélutánokból és az általános iskolai olvasásórákról. A zene és a tánc segítségével megjelenítve ezek a mesék sokkal kifejezőbbek, mint az elbeszéléseket, párbeszédeket hallgatva.

Az előadást az állatok királyának, az oroszlánnak az elbeszélése szervezi. Ő mutatja be országának lakóit a közönségnek, ő az, aki mindig vissza-vissza tér a színpadra és vállalja a tanító bácsi szerepét, aki jól megmondja, hogy ki, mikor, miben hibázott, és mit kellene másképpen csinálnia a jövőben. Tökéletes uralkodónak hiszi magát, míg a ravasz róka cselszövése által rá nem döbben, hogy ő sem tökéletes, és nem az a fontos, hogy minden állat behódoljon neki, hanem hogy boldogan, békében éljenek együtt. Addigra, amire idáig eljutunk a cselekményben, megismerkedhetünk a birodalom összes lakójával. Többek között az önimádó szarvaslánnyal, aki éjjel-nappal csak agancsában gyönyörködik, míg egy alkalommal rá kell döbbennie, hogy agancsának szépsége mit sem ér, ha az beakad egy ágba, és ez akár vesztét is okozhatja. Vagy a lusta tücsökkel, aki egész évben csak zenél, így télen, mivel nem dolgozik szorgosan, mint a hangya, élelem nélkül marad, és végül a hangya segítségére szorul. Vagy a galambbal, aki elhagyja párját azért, mert be akarja járni a világot, mint a költöző madarak, de nem tud annyit repülni, mint ők, fogságba kerül, és alig tud visszajutni elhagyott kedveséhez. Úgy az előadásban, mint a La Fontaine-mesékben is, minden állat egy-egy tipikus emberi tulajdonsággal van felruházva. Mindegyik kis jelenet azt sugallja, hogy az állat, azaz az ember a saját kárán tanul, de képes belátni a hibáit és megváltozni. A színpadon mindez egy kissé túl van magyarázva. Az alkotók nem hittek abban, hogy a gyerekek a mozdulatokból, a táncból, a zenéből, a díszletből és a jelmezekből össze tudják rakni a történteket, le tudják vonni a tanulságokat, ezért az oroszlán minden részletet kommentál a maga didaktikus, tanító stílusában. Ez a gyerekeket nem zavarja annyira, megszokták ezt, de abban a pillanatban, hogy az előadás a felnőttekhez is akar szólni, erőltetetté válik az oroszlán szerepe. Márpedig az előadás a felnőttekhez is akar szólni nyilván, mert a dramaturg, Almási-Tóth András, illetve a dalszövegíró, Karafiáth Orsolya sokszor olyan kifejezéseket, olyan szlenget használnak, amit a kisgyerekek nemigen ismerhetnek, nem érthetnek meg. A szöveggel próbálják elérni, hogy kortárssá váljon az előadás, hogy át legyen emelve 2010-be, de ez inkább groteszk érzetet válthat ki belőlünk, oda nem illőnek érezhetjük. Elhibázott megoldás, hiszen ezekre a mesékre nem kell ráerőltetni a huszonegyedik századot, tökéletesen egyetemes jelentésűek anélkül is. Ezzel ellentétben a díszleletet, a jelmezeket, a maszkokat, a zenét, a koreográfiát és a táncosokat osztatlan dicséret illeti. Miareczky Edit díszlete egyszerre idéz fel az emberben egy zöldellő tisztást és egy autóktól zsúfolt mai nagyvárost, ezzel érzékeltetve az állat-ember párhuzamot. Ugyanezt a párhuzamot hangsúlyozzák a jelmezek és a maszkok is. A ruhák az emberi viseletet idézik szemünk elé, és nem rejtik el az emberi test alakját sem, a maszkok viszont az állatfejekre hasonlítanak. A teknősbéka egy lassan tipegő, görnyedt hátú, öltönyös fiú, aki a fején egy zöldesbarna, fül nélküli, kidülledt szemű maszkot visel. Solti Árpád a zene segítségével utánozza az állathangokat, alátámasztja a karaktereket, érzékelteti a hangulatokat: vad, kavargó zene szól például amikor a galamb viharba kerül Afrikába vezető útján. Barta Dóra, koreográfus a tánccal, a mozgással, az emberi testtel fejezi ki az állatok tulajdonságait. A szépelgő szarvas kecsesen lépked, a gyáva nyuszi állandóan reszket, ugrál, rohan, szinte meg sem áll, a teknős furcsán kifordított pózban tarja kezeit, a gólya magasra emeli hosszú lábait. Látványos, izgalmas és mozgalmas világ teremtődik meg a színpadon, ami a gyerekek fantáziáját, képzeletét kétségtelenül leköti. Részben be is léphetnek ebbe a világba, mivel a táncosok néha lejönnek hozzájuk a színpadról, de valahol ki is vannak rekesztve belőle azáltal, hogy az oroszlán minduntalan érzékelteti velük, hogy ők azért ülnek a nézőtéren, mert tanulniuk kell abból, amit látnak.

(Az egri Gárdonyi Géza Színház tánctagozata, a Badora Társulat előadása a budapesti Nemzeti Táncszínházban, 2010. október 3.)
Sára Eszter
Forrás: Színházajánló.hu
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online