Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2010. november 10.
Prolik a színpadon

Az egri Gárdonyi Géza Színház november 5-én mutatta be Csiky Gergely, Prolik (Ingyenélők) című tragikomédiáját, Máté Gábor rendezésében. A könnyű párhuzamok helyett a groteszk tragikum ördöge munkálkodik a színpadon.

Nem lenne nehéz párhuzamokat találni a nemzeti tudattal való visszaélést, az úri tisztesség látszatvoltát középpontba állító darab szereplőivel és szituációival, hiszen a realista igényű társadalmi dráma akár a mai hétköznapi életből is jól ismert figurákat, vagy azoknak megfelelőket vonultat fel a színpadon. Ahogy a rendező fogalmaz: az előadás eladósodott, kölcsönökből élő szereplői ma is itt vannak közöttünk.
Ám a kép nem ennyire színes és egyszerű. A hősök a társadalom nyakán élősködő lecsúszott prolik, ma ”polgárok”, az ingyenélők. A másokat kihasználó haszonlesők gúnyrajza igazi karakterparádét kínál a színészeknek, amivel nem feltétlenül sáfárkodik jól az egri társulat.
A sok helyzetkomikumot kínáló darabnak nyilván volt demoralizáló hatása a maga korában, mára azonban sztereotípiává „nemesült” az a gondolat is, hogy csak a becsületes, dolgozni akaró embereknek nincs sikerük az életben. Nem annyira csodálkozni való tehát a csalás, a lélekvásárlás, a pénz utáni hajsza, a dologtalanság, s szinte megnyugtató, hogy a nő körül forgó eseménysornak az a fránya vagyon a mozgatórugója.
Még a talán a legmarkánsabb jellemet, Irént, a legkönnyebb fogódzót jelentő karaktert alakító Mészáros Sára sem enged be semmiféle harmóniát az emberi kapcsolatokba. A kiüresedett, kihasznált lelkeket, a meghatározhatatlan idő és hely nyeli magába, a komédiát sötét ruhák, szürke, barátságtalan otthon takarja be.
A kisstílű ügyeskedés, a nyomort kihasználó élősködés, a hitelek sorozata korunk „Élj a mának” szlogenjére jól rímel, s a problematika ki is robban személyes konfliktusok formájában a harmadik felvonásban. Prédára lesve, minden hitet elveszítve a bálozók egymásnak esnek, s az áldozat nem is lehet más, mint Irén. A földi-égi rendezői elképzelés szerint azonban, a kivezető út csak egy másik dimenzióban lehetséges.
Az első két felvonás tematikájának bizonyára megörültek az utóbbi idők színházi kísérleteiből kiábrándult nézők, ám pont ők kapnak egy pofont a harmadik részben, amikor a komor valóság kontrasztjaként álombéli utópiává változik a tér, s a darab. Kétségtelen, hogy ez a megoldás a lankadó figyelmet is egy másfajta magatartásra készteti, s újult erővel kapkod az események után a néző.
A szereplők egy fehér, tiszta világban találkoznak újra, még egy esélyt kapva a komor vég előtt. Ám a rendező kegyetlen, a lecsúszó rétegek vajúdásának romantikája épp az utópisztikus világ képtelensége révén lesz végzetesen tragikus. Az álomból visszafekszünk a reménytelen kilátástalanságba…
Holló Miklós
Forrás: Egriszin
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online