Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2013. március 10.
Tragédia az egri Gárdonyi Géza Színház színpadán

Vannak, akik a kínhalált is vállalják hitükért, míg mások elveiket is feladják önös érdekeikért – erről is szól a Gárdonyi színház legújabb bemutatója, a Szent Johanna.

Az egyszerű falusi lány hangokat hall, amelyek célt, küldetést adnak neki. Nem létezik más számára, csak e sugallat, s hogy e rá szabott sorsot beteljesítse. Képes hát megküzdeni ezért mindenkivel, kardot ragad hitéért.
Ha mindez ma történne, bulvárhír lenne, színes riport a pszichiátriáról. Ám a középkorban e lányt Johannának hívták, úgy ismerjük: Jeanne D’Arc, az oreláns-i szűz. G. B. Shaw szatirikus tragédiája, a Gárdonyi Géza Színház legutóbbi bemutatója az ő történetét meséli el, pontosabban rajta keresztül a manipulációt, a gátlástalan politikát, amely korántsem a XV. század sajátossága.
A Blaskó Balázs rendezte előadás kezdete inkább vígjátéki: Baudricourt várkapitány (Várhelyi Dénes) az intézőjét (Tóth Levente) korholja, mert nem tojnak a tyúkok. Megtudjuk, addig nem is fognak, amíg az udvarban ott a szűz (Marjai Virág), akinek szavára még a katonák is elfelejtenek gazfickónak lenni. „an ebben a lányban valami” – hangzik el, s Johanna megmutatja: hite ledönt minden gátat. Nem tudni, bolond-e, vagy valóban csodatevő, de egy csel ellenére is felismeri a hatalom nélküli, kiszolgáltatott trónörököst (Portik-Györffy András), s rábírja a harcra a félénk ifjút. A lány eltökéltsége (vagy varázsereje?) aztán diadalra vezeti a franciákat.
A történelem ekkor azonban már nem dicső eposzokat zeng, hanem cselszövéseket és háttéralkukat. Warvick (Kelemen Csaba) angol főnemes, John de Stogumber káplán (Balogh András) és Cauchon francia püspök (Venczel Valentin) tárgyalása – amely a darab talán legjobb pillanata – megmutatja a néző számára: a háborúk nem a csatamezőn dőlnek el. Lehet addig csűrni-csavarni a tetteket s kijelentéseket, míg az igaz hit eretnekségnek bizonyul, csak „kicsit meg kell kaparni az angol embert, s máris ott a protestáns”.
Johanna az inkvizíció előtt már hajlandó lenne megtagadni elveit, de miután kiderül, csak a halált kerülné el ezzel, inkább a máglyát választja. Az ártatlan szüzet megégetik, s az ítélőszék tagjai megtudják: ők maguk az eretnekek, akik Isten nevében cselekedtek, önös érdekből.
A Kossuth-díjas Székely László kreatívan variálható díszletei utalnak a korra, ugyanakkor az időtlen igazságra is. Az előadás az embert helyezi előtérbe, nem látjuk a harcot, a koronázást vagy a máglyát, helyette az azokhoz vezető utat és a következményeket. Ottlik Géza kitűnő fordításában súlyos mondatok hangzanak el, bár igaz, sokszor elveszik a játék e súly alatt, statikussá válnak jelenetek. A nézőtől nagyfokú koncentrációt vár el a szöveg, és megesik, hogy egy-egy jelenet végére a publikum figyelme lankadni kezd. Marjai Virág Johannája a feltétel nélküli hitből építkezik, olykor mégis dühösebb, erőteljesebb a kelletténél. A darab során szép ívet jár végig, az eltökélt harcostól a láncra vert rabig. Shaw sokat vitatott utójátékban egy XX. századi úr közli: Johannát rehabilitálták, szentté avatják. A darab szereplői a szűz köré gyűlnek, ám hogy feltámadjon, ellenzik. Ki-ki más és más indoklással magyarázza meg, miért kellene újra elégetni, s hogy miért nem készült még fel a világ, hogy befogadja szentjeit. Noha tudják, igazuk nincs. De ez nem személyes, csak politika.

A Hírlap tapsa Venczel Valentiné
Izgalmas karakter a Venczel Valentin megformálta Cauchon püspöké, aki képes saját érdekei alá vonni vallási doktrínákat, egyházi ideológiákat, kínosan ügyelve arra, hogy a keze tiszta maradjon. Persze, csak egy ideig. E figurán keresztül gyalázatos paktumokra, titkon köttetett szerződésekre ismerünk, amelyek a középkorban éppen úgy léteztek, mint napjainkban. Cauchon megleli a módját, hogy a nép által éljenzett Johannát az inkvizíció elé vigyék. Venczel Valentin remekül találja meg a hangsúlyokat, feszültséget teremt, s érzi, mikor kell váltani a gondolatok között. Ezúttal övé a Hírlap tapsa.
Pócsik Attila
Forrás: Heves Megyei Hírlap
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online