Bacsó Péter
Te rongyos élet
Zenés tragikomédia
A színpadi változat a szerző azonos című filmje alapján készült.
Szereposztás
Sziráky Lucy, színésznő: | Bozó Andrea |
Guthy, rendező: | Kaszás Gergő |
Samoday Kornél, báró : | Gál Kristóf |
Matura Sándor, százados: | Mészáros Máté |
Kiptár József, tanító: | Schruff Milán e.h. |
Kránitz Valér, tábornok: | Csendes László |
Laboda Oszkár, ezredes: | Pálfi Zoltán |
Gróf Zichy Szaniszlóné: | Járó Zsuzsa |
Lovag Guelmínó Guidóné: | Dimanopulu Afrodité |
Szirtes Arnold, gyáros: | Tunyogi Péter |
Fogarassy Viktorné: | Fekete Györgyi |
Kenéz Tilda: | Tatár Gabriella |
Méray Pubi: | Bányai Miklós |
Szörény Artúr, inas: | Safranek Károly |
Gazdáné: | Saárossy Kinga |
Nyomozó: | Vajda Milán |
Rendőr: | Nagy András |
Primadonna: | Mészáros Sára |
Jani, a fodrász: | Rácz János |
Bonviván: | Vókó János |
Igazgató: | Horváth Ferenc |
Színész: | Dér Gabi Ivády Erika Nagy Adrienn Lisztóczki Péter Tóth Levente |
Aratómunkás: | Balogh András |
Orosz tábornok: | Szívós Győző |
Ittesné Nyeste Erzsébet/Ágostonné Kugler Zsuzsanna, Mándoky Béla/Juhász András,
Marík Erzsébet/Nagy Zoltán, Baran Grzegorz, Godó Gábor, Ágoston Ottó
Rendező: | Csizmadia Tibor |
Díszlettervező: | Debreczeni Borbála |
Jelmeztervező: | Bujdosó Nóra |
Dramaturg: | Sirokay Bori |
Koreográfus: | Király Attila |
Zenei vezető: | Fekete Mari |
Zenei munkatárs: | Nagy Zoltán |
Ügyelő: | Ludányi Andrea |
Rendezőasszisztens: | Lázár Rita |
Bemutató: | 2006. 10. 23. |
Előadás ismertető
Minden évforduló megünneplése alapkérdést vet fel. Az egyszeriséget fogalmazza-e meg, arra az egy pillanatra koncentrálva, melyről emlékezni akar, vagy próbálja meg a pillanatot megnyújtani és egész évben, évadban, esetleg tovább is vigye az ünnep emlékét, újra és újra megidézve az évfordulóhoz kapcsolódó történetet, gondolatot, érzést.
Mikor október 23-ra gondolunk, évről évre az az érzés jelenik meg, mely erősíti öntudatunkat, identitásunkat a fájdalmas, sok család számára mai napig élő történetekre emlékezve. De az évforduló másnapján már a következő lépés határozza meg életünket, és talán még november 4-én állunk meg egy pillanatra a tragikus eseményekre emlékezve. Mi, a színházban úgy döntöttünk, hogy találjunk egy olyan művet, mely egész évben jelen van programunkban és a Forradalom emlékét idéző bemutató után estéről-estére jelenítse meg a kort, azt a szellemiséget, melyből 1956. október 23-a is fogant.
Bacsó Péter megírta, majd leforgatta a Te rongyos élet című filmjét. Ez a mű abban az időszakban született (a 80-as évek közepén), amikor még elevenen élt, körülvett minket az a társadalmi, politikai rendszer, mely átélhetővé tette a kort, amiről szólt. A pártállam idején a képek, a sorok, a mondatok önmagukon túl is jelentéssel bírtak és a mögöttes tartalom volt az üzenet.
Ma ez a �rejtőzködés� fölösleges, de ezzel el is tűnik valami a színház varázsából és elvész valami abból a szellemiségből is, melyet megidézünk. Bacsó műve két szempontból mégis lehetőséget hordoz. Az egyik, hogy színházi közegben (is) játszódik, ami kínálja az áttétel, a játék a játékban lehetőségét, a másik a nevetés, az irónia, mely több oldalról is segít feldolgozni a történetet.. A felemelő, katartikus pillanat előkészítése a humoron keresztül történik és fájdalmas, ironikus fordulatokon keresztül jutunk el addig az indulatig, mely az ellenállás gondolatát szüli.
Sziráky Lucy operett színésznőnek éppen beindulna a karrierje, amikor �véletlenül� kitelepítik � hiába tiltakozik, hogy ő már elvált grófi férjétől, a vaksors nem kegyelmez. Megaláztatások sora után kegyetlenül ironikus fintorral megint a vak történelmi véletlen fejezi be Lucy történetét: álma valósulna meg, mikor egy kollegina betegsége miatt a krumpliföldről ugorhat be a Csárdáskirálynő Stázi szerepébe, de a megalázott ember ekkor már tiltakozik. A darab zárójelenetében Lucy az őt meghurcoló hatalom képviselői előtt lép fel, de nem a behódolás dalát halljuk, hanem a megalázott ember énekel a szabadságért.