2009. március 27.
Ma van a Színházi Világnap
Idén Augusto Boal írását olvassák fel Lakos Anna fordításában világszerte a színházakban. „Mindannyian színészek vagyunk: állampolgárnak lenni annyit jelent, hogy nem elégszünk meg azzal, hogy társadalomban élünk, hanem megváltoztatjuk azt” – hangzik majd el az üzenet ma este az egri Gárdonyi Géza Színházban is, a nagyszínpadon az Elkéstél, Terry! című krimi előadása előtt Mészáros Máté, a stúdiószínpadon pedig Nagy András színművészek tolmácsolásában. A Színházi Világnapon kezdődik ünnepélyesen a XX. Magyar Stúdiószínházi Fesztivál.
A Színházi Világnapot 1961-ben alapította a Nemzetközi Színházi Intézet finnországi központja. Azóta minden év március 27-én a világ országai megünneplik a színház nemzeteket és embereket összetartó és összehozó erejét. Ezen alkalomból minden évben egy kiemelkedő színházművész, író, rendező világnapi üzenetet ír, amelyet több mint 20 nyelvre fordítanak le, majd olvasnak fel színházakban, televízióban és rádióban.
Stúdiószínházak Egerben a Színházi Világnapon
Harmadik alkalommal találkoznak Egerben a magyar stúdiószínházi műhelyek. Idén a Színházi Világnapon nyílik a programsorozat. Március 27 és 31. között 10 előadást láthat a közönség a Gárdonyi Géza Színházban. A fesztivált a szakmai zsűri értékelése és a díjkiosztó, valamint az egri Cabaret Band koncertje zárja március 31-én.
A programsorozat pénteken 20 órától a Komáromi Jókai Színház: Szomorú vasárnap című előadásával kezdődik. A kétrészes melodrama vallomás életről-halálról, szerelemről, háborúról, küzdelemről, világhírről. S mindez Seress Rezső nagyszerű dalaival. Március 28-án, szombaton 17 órától a házigazdák A velencei kalmár című előadása látható, 19 órától pedig a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata mutatja be Háy János: A Gézagyerek istendrámáját. Március 29-én, vasárnap 15 órától Sergi Belbel, a katalán író-rendező darabja, a Mobil látható, amely kíméletlenül groteszk, egyúttal pontos analízise napjaink mobiltól függő emberének. Este 7 órától a Maladype Színház és a Thália Színház közös produkciója. A Tojáséj Ravel Bolerójára komponált vitalitással, játékkal és életörömmel teli mozgásszínház, amely szinte hang nélkül, a tojást téve meg főszereplőnek eleveníti meg a férfi-nő kapcsolatot. Március 30-án, hétfőn 15 órától Zalán Tibor antik mesejátékát, a Rettentő görög vitézt adja elő a Stúdió K. A Thézeusz kalandjairól és hőstetteiről szóló darab ironikus és szellemes verses szövege egyaránt szól gyerekeknek és felnőtteknek. 17 órától Márai Sándor gondolatgyűjteményét, a Füveskönyvet láthatjuk a Budaőrsi Játékszín előadásában. A mű színpadi változata, a gyűjtemény férfi-nő viszonyokat megfigyelő, a barátságot, szerelmet, szenvedélyeket szemlélő részeit választotta ki. 19 órától a tatabányai Jászai Mari Színház áll színpadra Celestina avagy Calisto és Melibea tragikomédiájával. Lőrinczy Attila a történetet Margitai Ági számára, afféle jutalomjáték gyanánt fogalmazta újra. Celestina, az öreg kerítőnő boszorkányos ügyességgel szálazza szét és bogozza össze a sorsfonalakat. A műben egyszerre jelenik meg a pogány életöröm és az elragadtatott vallásosság. Március 31-én, kedden 17 órától Visky András: Alkoholisták című drámáját játssza az egri társulat. Szegvári Menyhért húsba vágó rendezése finom humorral kibélelt előadás. 19 órától pedig a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház: Kasimir és Karoline című előadása zárja a fesztivált. Ödön von Horváth darabja a müncheni Oktoberfest forgatagában játszódik, ahol jobb sorsra érdemes emberek sodródnak álmaik, illúzióik nyomában: szeretnének kiszabadulni a mindennapok szorító gondjaiból, elmenekülni életük nyomasztó, kisszerű valósága elől…
Az 1986-ban életre hívott rendezvény hiánypótló szakmai fesztivált jelentett: egyetlen fóruma volt akkoriban nemcsak a vidéki társulatoknak, hanem az elgondolkodtató, politikailag kicsit lázadó előadásoknak is. A program 88-ban már színházi struktúrán kívüli alternatív produkciókkal bővült, a rendszerváltozás után pedig határon túli színházakat is vendégül láttak.
Kapuszta Katalin, a fesztivál megálmodója, főszervezője szerint az elmúlt húsz évben az egyetlen tiszta profilú hazai stúdiószínházi fesztivál maradt, kulturális értékvédő, értékteremtő szerepe vitathatatlan: áttekintést ad a honi hivatásos vidéki hazai és határon túli alkotómunkáról, bemutatkozási lehetőséget nyújt a tehetséges pályakezdők és a struktúrán kívüli alkotóközösségek számára, valamint a szakmai zsűri által odaítélhető díjak révén támogatja a legjobb alkotóközösségeket.
Stúdiószínházak Egerben a Színházi Világnapon
Harmadik alkalommal találkoznak Egerben a magyar stúdiószínházi műhelyek. Idén a Színházi Világnapon nyílik a programsorozat. Március 27 és 31. között 10 előadást láthat a közönség a Gárdonyi Géza Színházban. A fesztivált a szakmai zsűri értékelése és a díjkiosztó, valamint az egri Cabaret Band koncertje zárja március 31-én.
A programsorozat pénteken 20 órától a Komáromi Jókai Színház: Szomorú vasárnap című előadásával kezdődik. A kétrészes melodrama vallomás életről-halálról, szerelemről, háborúról, küzdelemről, világhírről. S mindez Seress Rezső nagyszerű dalaival. Március 28-án, szombaton 17 órától a házigazdák A velencei kalmár című előadása látható, 19 órától pedig a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata mutatja be Háy János: A Gézagyerek istendrámáját. Március 29-én, vasárnap 15 órától Sergi Belbel, a katalán író-rendező darabja, a Mobil látható, amely kíméletlenül groteszk, egyúttal pontos analízise napjaink mobiltól függő emberének. Este 7 órától a Maladype Színház és a Thália Színház közös produkciója. A Tojáséj Ravel Bolerójára komponált vitalitással, játékkal és életörömmel teli mozgásszínház, amely szinte hang nélkül, a tojást téve meg főszereplőnek eleveníti meg a férfi-nő kapcsolatot. Március 30-án, hétfőn 15 órától Zalán Tibor antik mesejátékát, a Rettentő görög vitézt adja elő a Stúdió K. A Thézeusz kalandjairól és hőstetteiről szóló darab ironikus és szellemes verses szövege egyaránt szól gyerekeknek és felnőtteknek. 17 órától Márai Sándor gondolatgyűjteményét, a Füveskönyvet láthatjuk a Budaőrsi Játékszín előadásában. A mű színpadi változata, a gyűjtemény férfi-nő viszonyokat megfigyelő, a barátságot, szerelmet, szenvedélyeket szemlélő részeit választotta ki. 19 órától a tatabányai Jászai Mari Színház áll színpadra Celestina avagy Calisto és Melibea tragikomédiájával. Lőrinczy Attila a történetet Margitai Ági számára, afféle jutalomjáték gyanánt fogalmazta újra. Celestina, az öreg kerítőnő boszorkányos ügyességgel szálazza szét és bogozza össze a sorsfonalakat. A műben egyszerre jelenik meg a pogány életöröm és az elragadtatott vallásosság. Március 31-én, kedden 17 órától Visky András: Alkoholisták című drámáját játssza az egri társulat. Szegvári Menyhért húsba vágó rendezése finom humorral kibélelt előadás. 19 órától pedig a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház: Kasimir és Karoline című előadása zárja a fesztivált. Ödön von Horváth darabja a müncheni Oktoberfest forgatagában játszódik, ahol jobb sorsra érdemes emberek sodródnak álmaik, illúzióik nyomában: szeretnének kiszabadulni a mindennapok szorító gondjaiból, elmenekülni életük nyomasztó, kisszerű valósága elől…
Az 1986-ban életre hívott rendezvény hiánypótló szakmai fesztivált jelentett: egyetlen fóruma volt akkoriban nemcsak a vidéki társulatoknak, hanem az elgondolkodtató, politikailag kicsit lázadó előadásoknak is. A program 88-ban már színházi struktúrán kívüli alternatív produkciókkal bővült, a rendszerváltozás után pedig határon túli színházakat is vendégül láttak.
Kapuszta Katalin, a fesztivál megálmodója, főszervezője szerint az elmúlt húsz évben az egyetlen tiszta profilú hazai stúdiószínházi fesztivál maradt, kulturális értékvédő, értékteremtő szerepe vitathatatlan: áttekintést ad a honi hivatásos vidéki hazai és határon túli alkotómunkáról, bemutatkozási lehetőséget nyújt a tehetséges pályakezdők és a struktúrán kívüli alkotóközösségek számára, valamint a szakmai zsűri által odaítélhető díjak révén támogatja a legjobb alkotóközösségeket.
Pilisy Csenge