2013. február 24.
Szent Johanna: Dinamikus díszlet, karakteres jelmezek
Készül a Gárdonyi Géza Színház idei évadának egyik legnagyobb vállalkozása: Shaw: Szent Johanna című szatírikus tragédiája kerül hamarosan színpadra Blaskó Balázs rendezésében. A jelmezeken és a díszleten már az utolsó simításokat végzik a műhelyekben.
Pilinyi Márta jelmezterveit most is – a tőle megszokott módon- fantázia és színgazdagság jellemzi.
- A díszlet elvonatkoztatóan nagyvonalú, ezért a ruhák sem követhetnek viselettörténeti könyvet. Számomra az volt a fontos, hogy a karakterek kifejezőek legyenek, s emellett öltözetükben jól láthatóan elkülönüljenek a franciák és az angolok. Shaw műve korántsem poros, nagyon is korszerű és mai. Ezt tartottam szem előtt a tervezésnél, így majdnem hogy ma is hordható jelmezek készülnek, de arra vigyáztam, hogy a szereplők történelmi helyzete, a hierarchiában elfoglalt helye világosan értelmezhető legyen. Eredeti ruhaformák letisztult változatát láthatja majd közönség. A jelmeznek mindig az előadást, a rendezői gondolatot és a színészi játékot kell szolgálnia.
Székely László díszlettervező minden munkájánál alaposan beleássa magát a kor stílus- és drámatörténetébe, amihez aztán a modern színpadtechnika eszközeit párosítja. Látványos, formagazdag díszleteiért, a mesterség titkait tökéletesen ismerő, elhivatott művészi életpályája elismeréseként idén Kossuth-díjat kapott.
Több szállal kötődöm az egri színházhoz, a hatvanas években rendszeresen dolgoztam itt. A múlt évadbeli közös munkánk, a Káin és Ábel színpadra állítása után Blaskó Balázs felkérésére most is szívesen jöttem. A díszlet utal majd a korra, amiről Shaw írt, ugyanakkor lehetővé teszi a gyors átállásokat egyik helyszínről a másikra. Úgynevezett kocsi-rendszer biztosítja a játéktér kinyitását, szűkítését, tagolását. Dinamikusan pulzáló teret kell létrehozni, melyben óriási szerepe van a világításnak.
Közös gondolkodás eredménye ez az előadás; csapatmunka. Nagyon hálás vagyok a színház műszaki gárdájának is, akiknek munkáját –azt hiszem- talán soha nem tudjuk kellőképpen megbecsülni.
- A díszlet elvonatkoztatóan nagyvonalú, ezért a ruhák sem követhetnek viselettörténeti könyvet. Számomra az volt a fontos, hogy a karakterek kifejezőek legyenek, s emellett öltözetükben jól láthatóan elkülönüljenek a franciák és az angolok. Shaw műve korántsem poros, nagyon is korszerű és mai. Ezt tartottam szem előtt a tervezésnél, így majdnem hogy ma is hordható jelmezek készülnek, de arra vigyáztam, hogy a szereplők történelmi helyzete, a hierarchiában elfoglalt helye világosan értelmezhető legyen. Eredeti ruhaformák letisztult változatát láthatja majd közönség. A jelmeznek mindig az előadást, a rendezői gondolatot és a színészi játékot kell szolgálnia.
Székely László díszlettervező minden munkájánál alaposan beleássa magát a kor stílus- és drámatörténetébe, amihez aztán a modern színpadtechnika eszközeit párosítja. Látványos, formagazdag díszleteiért, a mesterség titkait tökéletesen ismerő, elhivatott művészi életpályája elismeréseként idén Kossuth-díjat kapott.
Több szállal kötődöm az egri színházhoz, a hatvanas években rendszeresen dolgoztam itt. A múlt évadbeli közös munkánk, a Káin és Ábel színpadra állítása után Blaskó Balázs felkérésére most is szívesen jöttem. A díszlet utal majd a korra, amiről Shaw írt, ugyanakkor lehetővé teszi a gyors átállásokat egyik helyszínről a másikra. Úgynevezett kocsi-rendszer biztosítja a játéktér kinyitását, szűkítését, tagolását. Dinamikusan pulzáló teret kell létrehozni, melyben óriási szerepe van a világításnak.
Közös gondolkodás eredménye ez az előadás; csapatmunka. Nagyon hálás vagyok a színház műszaki gárdájának is, akiknek munkáját –azt hiszem- talán soha nem tudjuk kellőképpen megbecsülni.
pcs