Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2008. október 6.
Iván rettentő nagy pofonja Egerben

De én cárként is a kocsis fia voltam, kiáltja szolgai osztályhűségét bizonygatva Iván Vasziljevics, és az a bizonyos angyal átsuhan az Egri Színház nézőtere fölött. Legalábbis én így éreztem, tudva persze, hogy az angyal messze elkerülte a harmincas évek fojtó bolsevik terrorgépezetének helyszíneit, azt az időt és teret, amelyben Bulgakov darabja, az Iván, a rettentő játszódik.

Rögzítsük ezt, hiszen annyira kényelmes kibúvó amúgy: nem, a mai emberekre, pláne nem a mai korra hát miért is lenne ráhúzható a szolgalelkűség, a kisszerű hatalomvágy, a sunyiság, a zsarnokoskodás, sőt, a szolgaság szeretete... Ugyan - dehogy.
A darabról talán fölösleges mesélni. Sikeres előadások sora merül fel a múlt évtizedeiből, s hát maga Bulgakov garancia az elgondolkodtató szórakoztatás magasiskolájára. Amit, tegyük hozzá azonnal, az egri előadás nem visz túlzásba; Szegvári Menyhért rendezése ugyanúgy stilizáltan jeleníti meg a filozófiai síkokat, mint ahogy Csík György elegánsan puritán díszletei. Amelyek között kiemelkedő színészi teljesítményeket láthatunk; a társulat most is, mint az utóbbi években oly sokszor, igen ritka kivételektől eltekintve, igazolja lassan legendát öltő műhelymunkáját. Vérbő szatíra, amit látunk, a hozzávaló rendkívül erős tehetséggel. S mégis - valamennyit fel kell villantanunk a történetből ahhoz, hogy érzékeltessük a színészi játékok nehézségét. Tyimofejev feltaláló létrehoz egy működő időgépet, persze, csak álmában, ám ez az álom roppant élethűvé sikeredik. A kor szorongattatása és az azt megtestesítő házmester tolakodó zsarolása és fenyegetése miatti végső elkeseredésében sikerül működésbe hoznia találmányát, s az a házmestert és egy alkalmi tolvajt a múltba, Rettegett Ivánt pedig a jelenbe hozza. A sztori, nagyon leegyszerűsítve, igazából csak ennyi; minden más személytörténés csak azt mutatja be: a különböző emberek hogyan viszonyulnak az egymástól akár gyökeresen eltérő előjelű zsarnokságokhoz. A többség alkalmazkodik, szól az író lesújtó ítélete, egyéniségéről készséggel mond le, parancsszóra retteg vagy hízeleg, gyűlöl és elárul, jelleme a növényi lét vegetációjának szélirányos esszenciánozása. Bocsánat a szócsinálmányért, tudom, hogy fel sem érhetek Elbert János fantasztikus mondataihoz, de épp ő molyhol a fülemben, még most is. Bravúros szöveg még bravúrosabb visszaadása az előadás élménye; lenyűgöző.Bunsa-Koreckij házfelügyelő és Rettegett Iván: Kaszás Gergő. Briliáns teljesítmény. Igazi sötét lelkű gazember, az a típus, aki annak csavarjaként képes működtetni egy diktatúrát, ám a csúcsán már összeomlik; amihez méltóság is kellene valahonnan, az már számára elérhetetlen. Mondatok tucatjai villódznak itt ránk, egyik sziporkázóbban gondolkodtatóbb, mint a másik, mint például a „te intelligens képűre ittad magad", amihez hát vagy semmit, vagy nagyon sokat fűzhetünk hozzá, a legszárazabb társadalomtudományból. Feleségeit (házmesterné és cárné) Nádasy Erika adja - bámulatosan élethű trampli. Az egyösztönű kampánycsápolók véglényöntudatának lenyomatát látjuk gesztusaiban, halljuk mondataiban, s hát saját nézőbőrünkön érezzük azt a félelmet, amit a hozzá hasonlók besúgásra és szimatolásra mindig kész jelenléte keltett és kelt bennünk. Kiröhögjük, persze, harsányan, a komédia minden pillanatáért nagyon hálásan, ám otthon a szokottnál csöndesebben surranunk be a kapualjba, és a kelleténél hangosabban, lelkesebben köszönünk a szomszédasszonynak... Rácz János a cári íródeák és a bolsevik közhivatalnok szerepeiben hát persze hogy szintén parádézik. A sunyi kétlelkűség klasszicizált karakterét hozza; valami torokszorítóan pompás pillanat az, amikor a trónszék előtt fektében is hajlongva bólint testbeszédével arra a kérdésre: ugye, milyen jó újra rettegni? Görög László kérdi tőle, a tolvaj figurájában; az ő alakítása ismét igazolja színészi egyénisége egyedi ízét: azok közül való, akik - nem kilógva persze az előadások ritmusából - mindig képesek valami extra ízt, valami saját, külön kis játékot csempészni a színpadra. Schruff Milán (Tyimofejev), Hüse Csaba (nagykövet és filmrendező), Szabó Emilia (színésznő) és Szívós Győző (pátriárka és rendőr) úgyszintén teljes tartalommal töltötték ki szerepeiket - segítve, nagyon pontossá és megérthetővé téve a közönségnek címzett végszót: most ki is vagyok?
Kemény és határozott kérdés. Tudunk-e rá felelni?
Tamási Orosz János
Forrás: www.oreganeniked.hu
2025. május
HKSzCsPSzV
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online