2008. december 30.
A padlás
nyisd ki, csukd be, nézd meg (szilvásgombóc)
A Vígszínház „házimusicalje”, A padlás rendkívül nagy népszerűségre tett szert az elmúlt húsz évben. Akik a bemutató idején a célközönség voltak, mára saját gyermekeiket vihetik az elfeledett mesehősök, a Rádiós, Süni, Témüller házmester és az Üteg kalandjaira. Sztevanovity Dusán, Presser Gábor és Horváth Péter kortárs zenés meséje az egész országban hódít, legújabban az egri Gárdonyi Géza Színház tűzte műsorára, felújítva az 1991-es bemutatót.
A „hazai íz” (nemcsak a szilvásgombócot érintően) azért is tettenérhető, mert az eredeti előadás egyik szereplője, Hegedűs D. Géza vállalta a rendezői szerepet. Hegedűs D. egész pontosan tisztában van azzal, hogy mi is ez az előadás, mi az, amit a gyerekek, illetve a gyerekeket kísérő anyu, apu, nagymama, nagypapa is lenyűgözve, és a napi problémákat elfeledve néz. Szeretet, szerelem, meghatás, komédia, beszüremkedő valóság oly pontos arányban vannak ebben a darabban, hogy szinte üzembiztos a siker. A titok az, hogy ne ebben az előadásban akarja az ember megváltani a színpadi konvenciókat, egyszerűen látványos díszletre, egymással jól együtt dolgozó színészekre van szükség, és ebben az esetben az sem tűnik fel, hogy az alapötletben rejlő lehetőségek kiaknázatlanok, vagy hogy a fellépők énektudása nem minden esetben nyugszik biztos alapokon.
Márpedig itt a színpad kedves, családias hangulatú kis padlásdíszletre ad lehetőséget (Kastner Péter), amelyet a két oldalon képernyő „tágít ki”, amelyen a szellemek érkezését látjuk (nem máshová, mint a Gárdonyi Színházba, amelynek a fiktív tetőtere kerül a színre), a színészek pedig kedvvel és valóságos játékkal vesznek részt a mesében. Hüse Csaba (Rádiós) laza mindennaposságával, Szabó Emília (Süni) idealizált éteriségével tűnik ki a sorból. Fekete Györgyi, Tunyogi Péter, Rácz János, Szívós Győző (a szellemek) a valóság és a fabulavilág közötti sávon biztonsággal egyensúlyozva alakítják a mesehősöket. Kelemen Csaba játékosan túlzó, egyszerre sötét és szerethető gengszterre veszi a Barrabás B. Barrabás alakját felöltő Révész figuráját. Blaskó Balázs erősen túlzásosra veszi a XX. századból ismert „mozgalmi” házmesterekből eredeztethető, nagyon is valóságos Témüllert, és így mégis „beleilleszti” magát a mesevilágba. Lisztóczki Péter illúziókeltően robotikus mozgással kelti életre Robinsont. Saárossy Kinga negédmentes, energikus Mamókája, Pálfi Zoltán közhelypanel-paródiából építkező, Clouseau felügyelő legközelebbi rokonaként fellépő Detektívje, valamint Horváth Ferenc ugyancsak nyomozós- és akciófilmsablonoknak torz tükörképet állító Ütege egészítik ki a társaságot, amely lelkesen veti be magát a nézők szórakoztatásának és a gyerekek elvarázsolásának szolgálatában.
Hegedűs D. jól beilleszthető, kedves ötletekkel (a vetítésekben, a Detektív és Témüller kiszólásaiban, vagy a szó szerint megjelenített varázskönyvvel) dobja fel az előadást, s hátradőlve vonhatjuk le a két és negyedóra után a tanulságokat, úgy mint: a szerelem mindent legyőz, tiszta szívvel jó élni, mert akkor az ember csodákat él át, a jó mindig győz a gonosz felett, embernek lenni jó (talán a legjobb a világon) – és bitang finom a szilvásgombóc. Családi musicalhez pedig nem kell több. De kevesebb sem.
Márpedig itt a színpad kedves, családias hangulatú kis padlásdíszletre ad lehetőséget (Kastner Péter), amelyet a két oldalon képernyő „tágít ki”, amelyen a szellemek érkezését látjuk (nem máshová, mint a Gárdonyi Színházba, amelynek a fiktív tetőtere kerül a színre), a színészek pedig kedvvel és valóságos játékkal vesznek részt a mesében. Hüse Csaba (Rádiós) laza mindennaposságával, Szabó Emília (Süni) idealizált éteriségével tűnik ki a sorból. Fekete Györgyi, Tunyogi Péter, Rácz János, Szívós Győző (a szellemek) a valóság és a fabulavilág közötti sávon biztonsággal egyensúlyozva alakítják a mesehősöket. Kelemen Csaba játékosan túlzó, egyszerre sötét és szerethető gengszterre veszi a Barrabás B. Barrabás alakját felöltő Révész figuráját. Blaskó Balázs erősen túlzásosra veszi a XX. századból ismert „mozgalmi” házmesterekből eredeztethető, nagyon is valóságos Témüllert, és így mégis „beleilleszti” magát a mesevilágba. Lisztóczki Péter illúziókeltően robotikus mozgással kelti életre Robinsont. Saárossy Kinga negédmentes, energikus Mamókája, Pálfi Zoltán közhelypanel-paródiából építkező, Clouseau felügyelő legközelebbi rokonaként fellépő Detektívje, valamint Horváth Ferenc ugyancsak nyomozós- és akciófilmsablonoknak torz tükörképet állító Ütege egészítik ki a társaságot, amely lelkesen veti be magát a nézők szórakoztatásának és a gyerekek elvarázsolásának szolgálatában.
Hegedűs D. jól beilleszthető, kedves ötletekkel (a vetítésekben, a Detektív és Témüller kiszólásaiban, vagy a szó szerint megjelenített varázskönyvvel) dobja fel az előadást, s hátradőlve vonhatjuk le a két és negyedóra után a tanulságokat, úgy mint: a szerelem mindent legyőz, tiszta szívvel jó élni, mert akkor az ember csodákat él át, a jó mindig győz a gonosz felett, embernek lenni jó (talán a legjobb a világon) – és bitang finom a szilvásgombóc. Családi musicalhez pedig nem kell több. De kevesebb sem.
ugr
Forrás: Színházajánló.hu