2009. április 19.
Csili-vili ez a zamerika!
Miután pár hete New Yorkban, a Broadway egyik színhházában megnéztem a Chicago című musicalt, majd megtudtam, hogy a darabot hamarosan szülővárosomban, Egerben is bemutatják, eltökéltem, hogy nekem az egri előadás sokkal jobban fog tetszeni – hiszen ha összevetjük a kettőt, akkor az igazságtalan versenyben az egri Chicago mégiscsak erős hendikeppel indul, ismerjük el. Aztán hamar rájöttem persze, hogy marhaság volt ilyesmit előre elhatároznom, elvégre nem lehet minden tekintetben összehasonlítani egy világvárosban tíz éve sikerrel futó, ízig-vérig amerikai produkciót (amelyben olyan világsztárok szerepeltek korábban, mint David Hasselhoff és Sean Penn) egy magyar kisvárosi színház premierjével.
Nos, ha minden tekintetben nem is, de néhány szempont szerint meg lehet kísérelni az összevetést. Kezdjük először is azzal, hogy mit akar mondani a darabbal a rendezés. A Chicago esetében ezt elég könnyű megválaszolni, ugyanis ennek a musicalnek se üzenete, se magvas mondanivalója, se mélyebb tartalma nincsen – de ez nem bírálat volt részemről, hanem főhajtás az amerikai showbiz professzionista világa előtt, amely e műben bevallottan semmi mást nem ígér, csak szórakoztatást, s ezt meg is kapjuk a pénzünkért. A habkönnyű Chicago semmi másra nem való, csak arra, hogy pár órára minden bajunkat elfelejtesse velünk, s ezt a dalokkal éri el, a dalokkal, amelyek közül néhány már világszerte ismert sláger. Egerben a rendezésnek annyi lehet hát a dolga, hogy ezeket a hihetetlen profizmussal megcsinált dalokat kiszolgálja, gondoltam New Yorkban. Ott ugyanis ennyi történt, nem több. Ebből a célból a Broadway-n minimalista programot hirdettek: a zenekart (merthogy ott élő zene volt, Egerben meg sajnos magnó) felültették a színpadra, a színészeknek és a táncosoknak pedig akkorka helyet hagytak csak, hogy éppen elférjenek rajta. Különösebb díszlet nem volt, kellékparádé se nagyon, néha játszottak a reflektorokkal, egyébként a zenéről szólt minden. Akik éppen nem játszottak, leültek oldalt, s tapsoltak a többieknek.
Ezzel szemben az egri színházban úgy tűnt, hogy most aztán nagyon, de nagyon meg akarják mutatni nekünk ezt a híres Chicagót: lássátok csak, milyen fényesen hazug, csili-vili ez a zamerika! Nekem az ilyesmi bejön, feltéve, ha „idézőjelbe” van téve. Nagyon megkönnyebbültem, amikor az első „idézőjelet” megláttam Kaszás Gergő személyében, aki szerencsére nem a klasszikus módon hozta Billy Flynn figuráját (idősebb, sármos, elegáns úr őszülő haléntékkal), hanem megjelent pizsamában, másnaposan téblábolt, s hablatyolt össze-vissza. Remek volt. New Yorkban ugyanis Billy Flynnt az a Tom Wopat játszotta, aki mára megérett a Chicagóra: idősebb, szívdöglesztően sármos, elegáns úr lett őszülő haléntékkal. Egyébként a magyar közönség a nálunk is sikerrel futó Hazárd megye lordjai című filmsorozatból ismerheti őt, tudják, a szőke fickó mellett ő volt a kontrapunkt főhős, a kötelezően barna csávó. Míg Tom Wopat flegma fapofával adta elő a sztárügyvédet, Kaszás csavart egyet a figurán – köszi! Nagyon hálás voltam Bozó Andreának is, aki a „magyar lányt” alakította, hiszen Kaszáshoz hasonlóan neki is sikerült eltávolodnia a csili-vili csikágó fílingtől. Emlékezetesek a magyaros sörreklámból vett kiszólásai, s nagyszerű ötlet volt a huszáros bokacsattogtatás az akasztás alatt – kár, hogy a díszcuccba vágott premierközönség ezt a poént észre se vette, csak nézett elhűlve, hogy Egerben már akasztják a magyart. Számomra nagyszerű „idézőjel” volt még Schruff Milán és Mészáros Máté, akik ebben a darabban is bebizonyították, hogy született színészek mind a ketten. A gyilkos nőket alakító főszereplőkről – Szabó Emíliáról és Járó Zsuzsáról – inkább nem írok semmit, mert nem akarok igazságtalan lenni – elvégre nem New Yorkban ültem a háromezredik előadáson, hanem Egerben a premieren. Márpedig a bemutató előadásokon a színészek – nem én mondom, hanem ők – még nincsenek készen. Ők ketten nekem most kissé megfáradtnak, ennélfogva haloványnak tűntek, de csitt – meglátjuk őket egy hónap múlva. Showbiz must go on.
Ezzel szemben az egri színházban úgy tűnt, hogy most aztán nagyon, de nagyon meg akarják mutatni nekünk ezt a híres Chicagót: lássátok csak, milyen fényesen hazug, csili-vili ez a zamerika! Nekem az ilyesmi bejön, feltéve, ha „idézőjelbe” van téve. Nagyon megkönnyebbültem, amikor az első „idézőjelet” megláttam Kaszás Gergő személyében, aki szerencsére nem a klasszikus módon hozta Billy Flynn figuráját (idősebb, sármos, elegáns úr őszülő haléntékkal), hanem megjelent pizsamában, másnaposan téblábolt, s hablatyolt össze-vissza. Remek volt. New Yorkban ugyanis Billy Flynnt az a Tom Wopat játszotta, aki mára megérett a Chicagóra: idősebb, szívdöglesztően sármos, elegáns úr lett őszülő haléntékkal. Egyébként a magyar közönség a nálunk is sikerrel futó Hazárd megye lordjai című filmsorozatból ismerheti őt, tudják, a szőke fickó mellett ő volt a kontrapunkt főhős, a kötelezően barna csávó. Míg Tom Wopat flegma fapofával adta elő a sztárügyvédet, Kaszás csavart egyet a figurán – köszi! Nagyon hálás voltam Bozó Andreának is, aki a „magyar lányt” alakította, hiszen Kaszáshoz hasonlóan neki is sikerült eltávolodnia a csili-vili csikágó fílingtől. Emlékezetesek a magyaros sörreklámból vett kiszólásai, s nagyszerű ötlet volt a huszáros bokacsattogtatás az akasztás alatt – kár, hogy a díszcuccba vágott premierközönség ezt a poént észre se vette, csak nézett elhűlve, hogy Egerben már akasztják a magyart. Számomra nagyszerű „idézőjel” volt még Schruff Milán és Mészáros Máté, akik ebben a darabban is bebizonyították, hogy született színészek mind a ketten. A gyilkos nőket alakító főszereplőkről – Szabó Emíliáról és Járó Zsuzsáról – inkább nem írok semmit, mert nem akarok igazságtalan lenni – elvégre nem New Yorkban ültem a háromezredik előadáson, hanem Egerben a premieren. Márpedig a bemutató előadásokon a színészek – nem én mondom, hanem ők – még nincsenek készen. Ők ketten nekem most kissé megfáradtnak, ennélfogva haloványnak tűntek, de csitt – meglátjuk őket egy hónap múlva. Showbiz must go on.
Kácsor Zsolt
Forrás: EgriSzín