2010. március 31.
Margarida asszony szorongásai a vasfüggöny mögött
Petőfi parafrázis, Shirley Valentine élete, és kortárs brazil szerző darabja hozta izgalomba a nézőket az V. Nemzetközi Monodráma Fesztivál negyedik napján. Az est záróelőadásán Sztárek Andrea alakította a személyiségét-vesztett, frusztrált tanárnőt, nagy sikerrel.
Petőfi parafrázis, Shirley Valentine élete, és kortárs brazil szerző darabja hozta izgalomba a nézőket az V. Nemzetközi Monodráma Fesztivál negyedik napján. Az est záróelőadásán Sztárek Andrea alakította a személyiségét-vesztett, frusztrált tanárnőt, nagy sikerrel.
Nem könnyű eset sem a darabválasztás, sem a helyszín, a gyanútlan műkedvelő hirtelen egy iskolában találja magát, s mikor felocsúdik, a gyerekeket sokkoló tanárnő szexuális indulatai
közepette jön rá, hogy behúzott nyakkal, a színpad belsejéből figyeli Margarida asszonyt.
Roberto Athayde, brazil szerző darabja a szó kreatív értelmében igazi monodráma, hiszen a főhősön kívül a színen elhelyezkedő közönség a darab szereplője. A tanár és gyerekek szituációja, beleérzős terápia a nézők számára is, a színész nekünk tárja fel magát. A lelki kivetkőzés, személyiségröntgen során zúdulnak nyakunkba a szexuális szorongások, a kielégületlenség, sikertelenség és gátlások szilánkjain megcsillanó vágyak.
A belső vágy és a külső akarat összecsapása elpusztítja Margarida asszony személyiségét. Az önmagával és a világgal harcban álló tanárnő közvetlen környezete a szorongások passzív befogadásán túl személyiségfejlődést is feltételez, ám a saját szorongásaiba zárt főhős csak addig jut el, hogy kiderítse mitől leszünk boldogok - ami nem a boldogság. Aki nem tud uralkodni önmagán, megpróbál másokon.
De kellő türelemmel megértjük a veszélyes tanári lelket, Sztárek Andrea a nőiséget sem hagyta teljesen a ruhák mögé bújni.
Nem könnyű eset sem a darabválasztás, sem a helyszín, a gyanútlan műkedvelő hirtelen egy iskolában találja magát, s mikor felocsúdik, a gyerekeket sokkoló tanárnő szexuális indulatai
közepette jön rá, hogy behúzott nyakkal, a színpad belsejéből figyeli Margarida asszonyt.
Roberto Athayde, brazil szerző darabja a szó kreatív értelmében igazi monodráma, hiszen a főhősön kívül a színen elhelyezkedő közönség a darab szereplője. A tanár és gyerekek szituációja, beleérzős terápia a nézők számára is, a színész nekünk tárja fel magát. A lelki kivetkőzés, személyiségröntgen során zúdulnak nyakunkba a szexuális szorongások, a kielégületlenség, sikertelenség és gátlások szilánkjain megcsillanó vágyak.
A belső vágy és a külső akarat összecsapása elpusztítja Margarida asszony személyiségét. Az önmagával és a világgal harcban álló tanárnő közvetlen környezete a szorongások passzív befogadásán túl személyiségfejlődést is feltételez, ám a saját szorongásaiba zárt főhős csak addig jut el, hogy kiderítse mitől leszünk boldogok - ami nem a boldogság. Aki nem tud uralkodni önmagán, megpróbál másokon.
De kellő türelemmel megértjük a veszélyes tanári lelket, Sztárek Andrea a nőiséget sem hagyta teljesen a ruhák mögé bújni.
Holló Miklós
Forrás: egriszin.hu