2012. április 24.
Citrom, klasszikus fejjel
Molnár anekdotája a Gárdonyi színház új bemutatója
A nő összekuszálja a szálakat, Molnár Ferenc kibogozza, a szerelmes fiatalember hiszékeny, s közben folyik a pezsgő. Időutazás az egri színház új bemutatója.
Ha az ember színházban ül, két függönymozgás között, no meg persze előtte és utána is szeret párhuzamokat vonni. Jóleső érzés felfedezni saját magunkat, az életet a színpadon. A Gárdonyi Géza Színház legutóbbi premierje előtt is kibökte a szemünket az egybecsengés: a tavalyi évad utolsó nagyszínpadi előadása Molnár Ferenc egyik darabja volt. Pár hónapja Blaskó Balázs direktor úgy fogalmazott örül ennek, hiszen koncepciójába pont beleillett a választás. Igaz, akkor még nem tudta: a mostani szezon utolsó nagyszínpadi bemutatóját, a Játék a kastélyban-t ő rendezi majd.
Molnár Ferenc az egyik legtöbbet játszott honi szerző, aki képes egy egyszerű, már-már blőd anekdotából is remek vígjátékot írni. A Játék a kastélyban ugyanis azon a pofonegyszerű elgondoláson alapszik, hogy egy mondatot kétféleképpen is lehet értelmezni.
Ádám Albert (Ozsgyáni Mihály) véletlenül meghallja, hogy menyasszonya a szomszéd szobában mással kacérkodik. A bonyodalomban nem csak a fiatalember sorsa a tét, ő ugyanis zeneszerző, aki új operetthez írt muzsikát. A híres színpadi szerzőpáros Gál (Tunyogi Péter) és Turai (Kelemen Csaba) sikere is függ tehát a megoldástól. Utóbbi jön rá a trükkre, amellyel mindenki, a menyasszony Annie (Kascsák Dóra) és a csábító (Vókó János) is jól jár. Mondom: pofonegyszerű a dolog: szerelem kell hozzá, humor, elegancia és pezsgő. Az egri színpadra mindből jut bőven.
A darabot – Blaskó Balázs mellett – maga Molnár is rendezte: a vígjátékban ugyanis az eredeti szerzői utasításokat is használták a színészek. A forma klasszikus, s helyenként kicsit avíttas is. A mai kor nézője már más tempóhoz szokott, s olykor kicsit nehezen viseli e ritmust. A konfliktust kiváltó beszélgetés elejét például csak halljuk, közben az üres színpadot látjuk, talán túl sokáig. Mindez koncepció kérdése: a megyeszékhelyen hangsúlyozottan az eredetit játsszák – ezt nem árt tudni. Így ugyanis elmerülhetünk a szerzőpáros csipkelődésében (kivált a hajnali reggeli közbeni remek összjátékban) és a primadonna primadonnáskodásában. A pesszimista Gál nagyon pesszimista, a találékony Turai pont nem az, Annie nagyon színész, Ádám Berti pedig minden zöldséget (gyümölcsöt?) elhisz a szerelméért. Minden figura klasszikus, Almádynak néha még a feje is az.
A vége hepiend, Molnárra jellemző csavaros megoldással. A végigfutó aforizma „mindenre van megoldás, csak meg kell találni” – pedig újabb párhuzamként búcsúztat. Mert megoldásra most nagy szükség van. Függöny.
A Hírlap tapsa Vókó Jánosé
A megöregedett bonviván, Almády szerepében vitathatatlanul lubickol Vókó János. Mondhatnánk könnyű a dolga, hiszen Molnár mintha csak karakterére írta volna a művész figuráját. A népszerű egri színész azonban – kivált a harmadik felvonásban – remekel. A francia szöveggel küzdő nőcsábász pontosan addig megy el a mulattatásban, ameddig lehet. Amíg a publikum könnyesre kacagja magát. Vókó nem tesz rá még egy lapáttal, hogy új darabot találjon magának. Pontosan vált az érzelmek között, nem vitás: övé a Hírlap tapsa. A nyílt színi is.
A partnerek adnak további poénokat
Három felvonáson keresztül nehéz lenne ugyanazzal a problémával lekötni a publikum figyelmét. Molnár tudta ezt, ezért kiváló, fontos kapaszkodókat nyújtó mellékszereplőkkel segíti a történetet. Tóth Levente Dvornicsek Jánosa és Reiter Zoltán titkára is remek pillanatokat ad. Mindkettő figyelemre vágyó figura, előbbi azonban azt szeretné, ha mint embert szeretnék, utóbbi pedig munkájának megszállottja.
Molnár Ferenc az egyik legtöbbet játszott honi szerző, aki képes egy egyszerű, már-már blőd anekdotából is remek vígjátékot írni. A Játék a kastélyban ugyanis azon a pofonegyszerű elgondoláson alapszik, hogy egy mondatot kétféleképpen is lehet értelmezni.
Ádám Albert (Ozsgyáni Mihály) véletlenül meghallja, hogy menyasszonya a szomszéd szobában mással kacérkodik. A bonyodalomban nem csak a fiatalember sorsa a tét, ő ugyanis zeneszerző, aki új operetthez írt muzsikát. A híres színpadi szerzőpáros Gál (Tunyogi Péter) és Turai (Kelemen Csaba) sikere is függ tehát a megoldástól. Utóbbi jön rá a trükkre, amellyel mindenki, a menyasszony Annie (Kascsák Dóra) és a csábító (Vókó János) is jól jár. Mondom: pofonegyszerű a dolog: szerelem kell hozzá, humor, elegancia és pezsgő. Az egri színpadra mindből jut bőven.
A darabot – Blaskó Balázs mellett – maga Molnár is rendezte: a vígjátékban ugyanis az eredeti szerzői utasításokat is használták a színészek. A forma klasszikus, s helyenként kicsit avíttas is. A mai kor nézője már más tempóhoz szokott, s olykor kicsit nehezen viseli e ritmust. A konfliktust kiváltó beszélgetés elejét például csak halljuk, közben az üres színpadot látjuk, talán túl sokáig. Mindez koncepció kérdése: a megyeszékhelyen hangsúlyozottan az eredetit játsszák – ezt nem árt tudni. Így ugyanis elmerülhetünk a szerzőpáros csipkelődésében (kivált a hajnali reggeli közbeni remek összjátékban) és a primadonna primadonnáskodásában. A pesszimista Gál nagyon pesszimista, a találékony Turai pont nem az, Annie nagyon színész, Ádám Berti pedig minden zöldséget (gyümölcsöt?) elhisz a szerelméért. Minden figura klasszikus, Almádynak néha még a feje is az.
A vége hepiend, Molnárra jellemző csavaros megoldással. A végigfutó aforizma „mindenre van megoldás, csak meg kell találni” – pedig újabb párhuzamként búcsúztat. Mert megoldásra most nagy szükség van. Függöny.
A Hírlap tapsa Vókó Jánosé
A megöregedett bonviván, Almády szerepében vitathatatlanul lubickol Vókó János. Mondhatnánk könnyű a dolga, hiszen Molnár mintha csak karakterére írta volna a művész figuráját. A népszerű egri színész azonban – kivált a harmadik felvonásban – remekel. A francia szöveggel küzdő nőcsábász pontosan addig megy el a mulattatásban, ameddig lehet. Amíg a publikum könnyesre kacagja magát. Vókó nem tesz rá még egy lapáttal, hogy új darabot találjon magának. Pontosan vált az érzelmek között, nem vitás: övé a Hírlap tapsa. A nyílt színi is.
A partnerek adnak további poénokat
Három felvonáson keresztül nehéz lenne ugyanazzal a problémával lekötni a publikum figyelmét. Molnár tudta ezt, ezért kiváló, fontos kapaszkodókat nyújtó mellékszereplőkkel segíti a történetet. Tóth Levente Dvornicsek Jánosa és Reiter Zoltán titkára is remek pillanatokat ad. Mindkettő figyelemre vágyó figura, előbbi azonban azt szeretné, ha mint embert szeretnék, utóbbi pedig munkájának megszállottja.
Pócsik Attila
Forrás: Heves Megyei Hírlap