2013. április 29.
Egymáson és magunkon is nevethetünk az új bemutatón
Az évad utolsó nagyszínpadi előadását, Csiky Gergely Buborékok című szatirikus komédiáját mutatta be az egri Gárdonyi Géza Színház.
Pénz nincs, csak számlák. A jólét illúziója múlandó – egyebek között ezt is üzeni a Gárdonyi Géza Színház új bemutatója, Csiky Gergely Buborékok című szatirikus komédiája, amelyet Csiszár Imre rendezésében láthat a publikum.
Szalad a ház, tartja a mondás, s talán ezzel lehet leginkább jellemezni a nyitóképet. Mindenkinek sürgős dolga van, készül a cseléd, s az ifjú, csak a családfő ül komoran középen, borogatással a homlokán. Solmay Ignác (Venczel Valentin) azonban úgy ül, hogy tudjuk: nem egy macskajaj a probléma, annál sokkal nagyobb a baj. Neje, Szidónia (Saárossy Kinga) arcán nyoma sincs a gondnak, ő már az estélyre készül. Bál lesz ugyanis, ahol megmutathatja, jól élnek. Látszólag.
Erről, a látszatról szól a darab, hogy mindenki pózol, igyekszik valami jót – legyen az akár hamis – mutatni magáról. Miközben Solmay minden erejét összeszedve próbálja egyben tartani a kártyavárat, megismerjük családját: az életművész Róbertet (Káli Gergely), Bélát (Lisztóczki Péter), a mulya képviselőt, Szerafin nevű lányát (Marjai Virág), aki ugyan már férjhez ment, de költekezésben még mindig igyekszik utolérni anyját. Aztán jönnek a távoli rokonok, az úri modorban kevéssé jártas Demeter (Sata Árpád) és fia, Tamás (Endrédy Gábor). Utóbbiak bár egyszerű vidékiek, távol a „civilizált” nagyvárostól, emberségből mégis rendre jobban vizsgáznak vendéglátóiknál.
Mert minden kis jelenet egy-egy játszma, legyen szó vízrendezési szerződésről, lánykérésről vagy egy estélyről. Solmay rendületlenül próbálja egyben tartani életüket, miközben felesége felelőtlenül menedzseli a famíliát. A házaspár jellembeli ellentéte viszi előre a cselekményt, amit a nő összezavar, azt a férj igyekszik menteni, noha Szidónia pont fordítva gondolja mindezt. Gátlástalan nő ő, aki mindenáron eléri célját. Valójában nem rosszindulatú (bár sokszor annak tűnik), egyszerűen csak mentes a racionalitástól.
Horesnyi Balázs a Nemzeti Színháznak tervezett díszletében és Szakács Györgyi jelmezeiben a XIX. századi világ bontakozik ki előttünk, noha a szereplők utalnak arra, mindez ma is történhetne. Érdekes, hogy ha ezek az utalások erősebbek lennének, vagy talán maga a keret lenne 2013-as, még inkább éreznénk a hatást. Azt, amit így a figurák hoznak el számunkra. Sata Árpád egyenes, jó kedélyű karakterét örömmel látjuk.
Endrédy Gábor olyan színeit mutatja meg, amelyeket korábban nem ismertünk, s elégedetten csettintünk, hogy visszaköltözött hozzánk a képernyőről. Balogh András Chupor Aladárként végre nem papot vagy kocsmárost játszik, hanem egy nézői rekeszizmokat próbára tevő „pozőrt”, megmutatva: szélsőséges karaktert is lehet ripacskodás nélkül hozni. A harmadik felvonásban ő szállítja a szatirikus komédia meghatározás komédia felét. De emlékezetes Nagy András tanácsosa, az emberé, aki kimondottan ügyel a becsületre, még ha ezért háborút kell is vívnia (akár az otthonában).
A csőd végül elkerülhetetlen, a buborékok sorra kipukkadnak. Persze, csak a világ változik, az emberek nem. Szidónia Pankotán is nőegyletet alapít majd. A mű 1884-ben jelent meg, s azt kell mondjuk, valóban megtette. Mi meg fizetünk, amíg tudunk.
A Hírlap tapsa Venczel Valentiné
Szánni kéne Solmayt, vagy megvetni, hiszen tehetetlenül nézi, amint a megsemmisülésbe rohan a család. Bár próbálja menteni a menthetőt, kivár a végsőkig, hogy azt ordítsa: „nincs pénz”. Venczel Valentin alakítása azért nagyszerű, mert a figura több rétegét mutatja be. Gyakorlatilag az első perctől, már a szeméből látjuk az elkerülhetetlen bukást. Passzív főszereplő ő, sodródik, egy pénz uralta világ „termékeként”. Bár nem irányít, megszólalásainak mégis súlya van, legyen az drámai kijelentés, vagy keserű humorba áztatott megjegyzés. A szálakat nem ő mozgatja, mégis remekül irányítja az előadást.
Szalad a ház, tartja a mondás, s talán ezzel lehet leginkább jellemezni a nyitóképet. Mindenkinek sürgős dolga van, készül a cseléd, s az ifjú, csak a családfő ül komoran középen, borogatással a homlokán. Solmay Ignác (Venczel Valentin) azonban úgy ül, hogy tudjuk: nem egy macskajaj a probléma, annál sokkal nagyobb a baj. Neje, Szidónia (Saárossy Kinga) arcán nyoma sincs a gondnak, ő már az estélyre készül. Bál lesz ugyanis, ahol megmutathatja, jól élnek. Látszólag.
Erről, a látszatról szól a darab, hogy mindenki pózol, igyekszik valami jót – legyen az akár hamis – mutatni magáról. Miközben Solmay minden erejét összeszedve próbálja egyben tartani a kártyavárat, megismerjük családját: az életművész Róbertet (Káli Gergely), Bélát (Lisztóczki Péter), a mulya képviselőt, Szerafin nevű lányát (Marjai Virág), aki ugyan már férjhez ment, de költekezésben még mindig igyekszik utolérni anyját. Aztán jönnek a távoli rokonok, az úri modorban kevéssé jártas Demeter (Sata Árpád) és fia, Tamás (Endrédy Gábor). Utóbbiak bár egyszerű vidékiek, távol a „civilizált” nagyvárostól, emberségből mégis rendre jobban vizsgáznak vendéglátóiknál.
Mert minden kis jelenet egy-egy játszma, legyen szó vízrendezési szerződésről, lánykérésről vagy egy estélyről. Solmay rendületlenül próbálja egyben tartani életüket, miközben felesége felelőtlenül menedzseli a famíliát. A házaspár jellembeli ellentéte viszi előre a cselekményt, amit a nő összezavar, azt a férj igyekszik menteni, noha Szidónia pont fordítva gondolja mindezt. Gátlástalan nő ő, aki mindenáron eléri célját. Valójában nem rosszindulatú (bár sokszor annak tűnik), egyszerűen csak mentes a racionalitástól.
Horesnyi Balázs a Nemzeti Színháznak tervezett díszletében és Szakács Györgyi jelmezeiben a XIX. századi világ bontakozik ki előttünk, noha a szereplők utalnak arra, mindez ma is történhetne. Érdekes, hogy ha ezek az utalások erősebbek lennének, vagy talán maga a keret lenne 2013-as, még inkább éreznénk a hatást. Azt, amit így a figurák hoznak el számunkra. Sata Árpád egyenes, jó kedélyű karakterét örömmel látjuk.
Endrédy Gábor olyan színeit mutatja meg, amelyeket korábban nem ismertünk, s elégedetten csettintünk, hogy visszaköltözött hozzánk a képernyőről. Balogh András Chupor Aladárként végre nem papot vagy kocsmárost játszik, hanem egy nézői rekeszizmokat próbára tevő „pozőrt”, megmutatva: szélsőséges karaktert is lehet ripacskodás nélkül hozni. A harmadik felvonásban ő szállítja a szatirikus komédia meghatározás komédia felét. De emlékezetes Nagy András tanácsosa, az emberé, aki kimondottan ügyel a becsületre, még ha ezért háborút kell is vívnia (akár az otthonában).
A csőd végül elkerülhetetlen, a buborékok sorra kipukkadnak. Persze, csak a világ változik, az emberek nem. Szidónia Pankotán is nőegyletet alapít majd. A mű 1884-ben jelent meg, s azt kell mondjuk, valóban megtette. Mi meg fizetünk, amíg tudunk.
A Hírlap tapsa Venczel Valentiné
Szánni kéne Solmayt, vagy megvetni, hiszen tehetetlenül nézi, amint a megsemmisülésbe rohan a család. Bár próbálja menteni a menthetőt, kivár a végsőkig, hogy azt ordítsa: „nincs pénz”. Venczel Valentin alakítása azért nagyszerű, mert a figura több rétegét mutatja be. Gyakorlatilag az első perctől, már a szeméből látjuk az elkerülhetetlen bukást. Passzív főszereplő ő, sodródik, egy pénz uralta világ „termékeként”. Bár nem irányít, megszólalásainak mégis súlya van, legyen az drámai kijelentés, vagy keserű humorba áztatott megjegyzés. A szálakat nem ő mozgatja, mégis remekül irányítja az előadást.
Pócsik Attila
Forrás: Heves Megyei Hírlap