Az egri Gárdonyi Géza Színház Michael Frayn Vadméz című Csehov-átiratának magyarországi bemutatójával a Platonov régi-új oldalát mutatja meg: a cím ugyan más, de a komédia kitétel ellenére végül ezúttal is a tragikum kerekedik felül.
|
Nem azért járunk színházba, hogy megnézzünk egy történetet, hanem hogy együtt legyünk – véli Visky András erdélyi magyar író, az Alkoholisták című darab szerzője, amelynek ősbemutatója az egri Gárdonyi Géza Színházban volt.
|
Pedig de nagy színész lehetett volna. Csak valami közbejött. Most pedig, mikor már túl van az üveg-hegyen, esélye sincs arra, hogy kijusson a gödörből. Gondosan lépkedi végig a mérföldköveket, stációkat, hogy lecsússzon oda, ahonnan már csak az újabb pohár a menedék.
|
Zsótér Sándor látszólag új vizekre evezett Egerben, hiszen legutóbb egy bűnügyi történetet, Raymond Chandler 1954-ben írt és Robert Altman által filmre is vitt Elkéstél, Terry! című krimijét rendezte meg a Gárdonyi Géza Színházban, ahová a mostani évadtól le is szerződött.
|
Nyomozásra invitál a Gárdonyi Géza Színház. Krimit régen láttunk, kíváncsian ülünk be a nézőtérre. Aki olvasott Raymond Chandlert tudja, nem a könnyed poénoké lesz a főszerep. Figyelni kell majd, csavarok és pofonok várhatók. Az Elkéstél, Terry!-t egy pesti út alatt, a vonaton végigolvashatjuk. A színházban azonban nehezebben és sokára derül fény a rejtélyre. Nagyon sokára. Nagyon.
|
Furcsa ambivalencia feszül neki a krónikus lerészegedés állapotának: gyakran azért iszunk – mit iszunk, vedelünk! –, hogy elfelejtsük azt, amit igazán akkor látunk tisztán és tudunk leginkább, amikor mereven, tág pupillákkal szónokolunk, sírunk vagy majdnem értelmesen motyogunk barátainknak, barátnőinknek vagy épp a csaposnak. Milyen könnyen mondunk ítéletet az ezt az állapotot létformaként választók tömegére, az aluljárókban és köztereken, esetleg alulfűtött lakásokban saját mocskukban részegen fetrengőkre, amikor az okuk semmiben nem különbözik a mienktől. Ez nem tanmese, csak egy felkiáltójel!
|