Jókai Mór
Az aranyember
Romantikus színmű 2 részben
Szereposztás
Tímár Mihály: | Hüse Csaba |
Ali Csorbadzsi: | Sata Árpád |
Tímea, Csorbadzsi lánya: | Trokán Nóra e.h. |
Kadisa, mérnökkari tiszt: | Nagy András |
Teréza asszony: | Saárossy Kinga |
Noémi, a lánya: | Fabók Mariann e.h. |
Brazovics Atanáz: | Venczel Valentin |
Zsófia, Brazovics felesége: | Fekete Györgyi |
Athália, Brazovics lánya: | Mészáros Sára |
Krisztyán Tódor: | Bányai Miklós |
Fabula János: | Balogh András |
Csendőrtiszt: | Horváth Ferenc |
Rendező: | Blaskó Balázs |
Díszlettervező: | Székely László |
Jelmeztervező: | Horváth Kata |
Bemutató: | 2007. 11. 23. |
Előadás ismertető
Jókai egyik legnépszerűbb, de bizonyosan a legérettebb, legizgalmasabb regénye. Megtalálhatjuk itt a nagy mesélő minden színes kellékét – a rettenthetetlen hőst, a velejéig gonosz ármánykodót, lélegzetelállító kalandokat és a tiszta szerelmet.
A történet első látásra tipikus 19. századi romantikus kalandregényként indul: az erős és bátor hajóskapitány dacol a tomboló erőkkel - süllyedő hajóján-, majd a kiállt próbatétel jutalmaként ölébe pottyan egy mesés kincs, és a titokzatos keleti szépség, Tímea.
Tímár Mihály azonban csak látszólag legyőzhetetlen mesehős. Modern, XX., XXI. századi, meghasonlott figura, emberi gondokkal, kétségekkel, aki előtt a véletlenül szerzett vagyon egy lelki pokol kapuit nyitja meg. Hiába a pénz, a siker, ha vagyonával csak csodálatot tud kiváltani környezetéből és Tímeából is. Életében nincsen szeretet. Egészen addig, míg rá nem talál a Senki szigetén Noémire és a boldogság lehetőségére. Az igazi dráma azonban csak most kezdődik: lehetséges-e elmenekülni egy felépített élethelyzetből, boldogtalan házasságból, megválni mesés vagyontól, társadalmi pozíciótól? Elég erős-e a lélek, hogy mindent feladjon a boldogság nevű törékeny és tűnékeny szerkezetért? Tímár Mihály belső konfliktusa sokunkat érinthet nagyon mélyen, tegnap, ma, és holnap is: „Hogyha két életem volna…”
A regény a korai kapitalizmus - a pénz, az üzlet, a szeretetlenség - világának kritikája. Van-e aktuálisabb téma ma Magyarországon?